رویدادها, ورک شاپ

دومین سمینار تخصصی درامز برگزار شد

 

به گزارش سایت نوا (سام شرف زاده) پنجشنبه گذشته مورخ یازدهم آبان ماه دومین سمینار تخصصی درامز در سالن موسسه سرنا با اجرای آشور مرادیان نوازنده رسمی کمپانی pearl در ایران برگزار شد.

این نشست با صحبت های آشور مرادیان در خصوص midi controller (پورت انتقال دیتایی که اوایل دهه هشتاد تولید شده و اولین دستگاهی که چنین پورت انتقال دیتایی داشته prophet 600 بوده است) شکل رسمی به خود گرفت. مردایان گفت: صحبت های امروز ما در خصوص digital major و trigger padهای کمپانی pearl است.

با حضور کوروش بهنام استاد فیزیک صوت دانشگاه تهران این برنامه ادامه پیدا کرد. کوروش بهنام از تاریخچه سوند ماجولیتور شروع کرد و انواع ابتدایی آن را معرفی کرد.پیش از رسیدن به چگونگی و صدابردای و ضبط صدای درامز، مرادیان درباره برخی مشکلات مربوط به آن عنوان کرد: محدودیت هایی مثل انتخاب سخت افزار وجود دارد. tom-toms به نوعی روی bass drums سوار است و رزونانس از kick به tom-toms و برعکس منتقل می شود. اینجاست که انتخاب سِت مهم می شود.

 

کوروش بهنام از تعداد و کارگذاشتن میکروفون ها شروع کرد و گفت: در صدابرداری هیچ چیز مطلقی وجود ندارد اما یک سری کار استاندارد وجود دارد که همیشه استفاده می شده. سه نوع miking وجود دارد. minimal miking برای مکان کوچک، full miking که در استودیو استفاده می شود و over miking که در استودیوهایی با قابلیت ضبط بیش از هشت تا شانزده کانال استفاده می شود. شاید برای یک snare بخواهیم از سه میکروفون استفاده کنیم. مهمترین و سخت ترین کارگذاشتن میکروفون، میکروفون overhead است.

 

 

وی پس از توضیحات خود در مورد این سه دسته ادامه داد: صدابرداری از فرکانس های بم کار سختی است و هر میکروفونی قادر به انجام آن نیست. به میکروفون های خاصی احتیاج دارید که Attack(پاسخ ضربه) می گیرند و برای این کار ساخته شده اند. نکته ای در خصوص آکوستیک روم می خواهم بگویم و آن این است که در طراحی مدرن، deadroom نباید صد در صد آکوستیک باشد چرا که صدابرداری به سمتی رفته که reverb طبیعی در میکس استفاده می شود که اگر یک میکروفون آخر اتاق باشد آن را ضبط می کند. یک deadroom دو خاصیت باید داشته باشد. یکی بیرون نرفتن صدا و دیگری سالم بودن صدای داخل. خیلی از ابزاری که در حال حاضر وجود دارد و خیلی استفاده می شود صدا را خفه نمی کنند و تنها reverb را کم می کند.

 

 

 

بخش دوم این برنامه با پخش تازه ترین ویدئو گروه هامان شروع شد که مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برایش صادر شده و به زودی به شکل رسمی در دسترس مخاطبین موسیقی قرار می گیرد. محمد ذبیحیان تکنسین رسمی درامز پرل و سیمبال های پایست به دعوت آشور مرادیان روی صحنه آمد و در خصوص مسائل سخت افزاری صحبت کرد و به وجه تمایز کمپانی pearl با دیگر کمپانی ها در انتخاب مواد سازنده ادوات پرداخت. پس از آن آریام هژبر آهنگساز و تنطیم کننده به مرادیان و ذبیحیان اضافه شد تا با امکاناتی که وجود داشت یک قطعه را ضبط کنند.

 

 

گفتنی است هنرمندان پیشکسوت عین الله کیوانشکوه، بهرام سعیدی، بهرام امین سلماسی، بهرون امین سلماسی، سیامک سهامی و احمد ظفرمرادیان در این سمینار حضور داشتند. همچنین محمد اطیابی ریاست انجمن صنفی هنرمندان موسیقی نیز در سالن حاضر شده بود.

آرمینا جعفری، سحر شاطری، سعید جامع، سامان بهشتی، سروش بی قشدل و سینا پرتویی هم به عنوان درامرهای مهمان به دومین سمینار تخصصی درامز دعوت شده بودند.

عکس ها و گزارش از سایت نوا

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *