آموزش, مقالات

بخش دهم “راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز”

 

پوست دولایه در مرکز (Center Dot) 

اگر پوست دولایه صدای طبل شما را خفه میکند، شاید بهتر است از پوست های خال دار استفاده کنید. این پوست های یک لایه با یک تکه اضافه شده در مرکز که از جنس خود پوست است، تولید میشوند. از این رو محل برخورد چوب با پوست، دولایه شده و میتوانید از مزایای پوست های دولایه بهره ببرید و در عین حال صدایی بسیار شبیه به زمانی که از پوست های تک لایه استفاده می کنید را بشنوید. این نقطه بزرگ یا خال بر روی صدا تاثیر گذاشته و آن را کمی عمیق و متمرکز میکند. چون استفاده از این پوست کار را برای براش نوازی سخت میکند، بیشتر در پوست های رویی تام ها مورد استفاده قرار می گیرند.

نازکی پوست

ضخامت یک پوست تک لایه که برای قسمت زیرین تام ها استفاده می شود، 0.18 میلی متر است که وقتی با پوست دو لایه رویی ترکیب می شود صدایی با قدرت و وضوح بیشتری تولید می کنند. نوع مواد پلی استر استفاده شده در همه انواع پوست ها که اغلب اوقات بعنوان Mylar (همان نام تجاری شرکت dupont) معرفی می شوند، یکسان است.

پوست زیر اسنر

پوست زیرین اسنر باید تا حدی مخصوص باشد. این پوست ها بسیار نازک هستند و این اجازه را به اسنر می دهند که گزافه گویی کند و صدای بی همتای خود را به گوش همگان برساند. بیشتر این پوست ها 300 واحد ضخامت دارند. اگر اجراهای خیلی آرام و کم سر وصدایی دارید می توانید از نوع 200 واحدی آن (0.05میلی متر) استفاده کنید و اگر درامری با تاچ بالا و موزیک سنگین تری هستید، یک 500 واحدی را انتخاب کنید.

دَمپر و صداگیر ها

راه های گوناگونی برای اضافه کردن صدا خفه کن به پوست درام وجود دارد. در اواخر سال 1990 حلقه های ساخته شده صداگیر برای پوست رویی اسنر و همچنین برای باس دارم ، رشد فزاینده ای داشته اند. این حلقه های خیلی نازک داخل اسنر قرار گرفته و بخاطر اینکه مانع لرزش پوست و حرکت های بیش از حد آن میگردد، از تولید صدایی اتک دار جلوگیری می کند. تاثیر ثانویه این حلقه ها بر روی صدا، باعث می شود که اسنر کمی خشک تر و کوتاه تر بگوش برسد. بعضی از پوست های باس درام ، با دو حلقه عرضه می شوند که یکی از آنها قابل تعویض است.

 

مدل های دیگر پوست

انواع مختلفی از پوست ها در حال تولید هستند که کمی متفاوت اند ولی بخوبیِ مدل های توضیح داده شده در بالا هستند. یکی از آنها evans-hydraulic است که متشکل از یک غشای روغنی صداگیر در بین دو لایه است. نکته: سایر پوست های دو لایه هم ممکن است اینطور بنظر بیایند که دربینشان روغن وجود دارد اما درواقع آن رنگ های روغنی که می بینید، حاصل تجزیه نور است نه وجود روغن!

پوست های دیگری هم وجود دارند که برای این منظور از برآمدگی یا یک سری سوراخ های ریز در پیرامونشان استفاده می کنند. انواع دیگر از پوست ها از جنس پوست گوساله تولید میشوند که حس نرم تر و صدای پیچیده تری دارند. همچنین پوست های خیلی قویِ ساخته شده از الیاف بسیار محکم، که در ساخت جلیقه ضد گلوله از آن استفاده می شوند هم موجود است.

دو پوست، یک درام

پیدا کردن پوست مناسب نیازمند آزمایش، زمان، صبر و شکیبایی است. یک تکنیک خوب برای مقایسه پوست ها این است که یک نوع پوست را در رو، و یک نوع پوسته دیگر را در زیر تام ببنیدید و هر دو را به یک شکل و یک نت تیون کنید. صدایی که می شنوید در قیاس با زمانی که از یک نوع پوست استفاده می کنید متفاوت است. به این شکل شما قادر خواهید بود مشخصا تفاوت بین دو پوست را لمس کنید.

سایر برند های پوست

اگر شما ست درام خود را عوض کرده اید، شاید به این فکر بیافتید که پوست های خود را هم عوض کنید. در زیر توضیح خواهیم داد که چگونه ممکن است پوست های متفاوت برای هر طبل، صدای بهتری بدهند. تام های شما ممکن است با برند A و باس درام شما با برند B صدای خوبی بدهند. ترکیب ایده ال شما در اسنر ممکن است استفاده از برند C در پوست رویی و برند D در پوست زیرین باشد. همچنین مدل های مشابه از برندهای مختلف ممکن است رفتار متفاوتی داشته باشند. برای مثال یک پوست دو لایه از یک برند به نسبت همان مدلِ دولایه از یک برند دیگر، ممکن است صدای متفاوتی داشته باشد یا بر اثر ضربه براحتی فرو رفته شود. پس خودتان را محدود به یک برند خاص و یک نوع پوست نکنید.

سه برند دیگر

در ادامه برندهایی که در بالا نام برده شد، بعضی از کمپانی های ساخت درامز نظیر Premier ، Sonor یا  Ludwig، پوست های حرفه ای درامز خود را  تولید می کنند.

چوب (استیک درام)

استیک درام در صدها نوع، سایز و مدل های مختلف وجود دارند که 4 نوع اصلی آن را همه ی برند ها تولید می کنند:

-مدل سبک و باریک 7A

– مدل همه کاره ی 5A و 5B

– مدل سنگین 2B

 

 

مدل های پایه ای و اساسی چوب

چه ترجیح بدهید یک چوب سنگین را انتخاب کنید یا با یک نوع سبک تر بنوازید، مجبور خواهید شد که یکی از شماره ها را انتخاب کنید. بطور کلی درامرهایی که محکم تر می نوازند چوب های سنگین تری برای تولید صدای قوی تر انتخاب می کنند. سنج های سنگین، چوب های سنگینی احتیاج دارند تا فلز سنگین شان را به حرکت در بیاورند و طبل های عمیق تر هم برای هر چه بهتر صدا دهی نیاز مند چوب های سنگین هستند. همچنین استیک های سنگین برای سنج های نازک خوب نیستند چون آنها را دچار ترک و شکاف می کنند.

استثنا

استثناهای متعددی در این قانون ها وجود دارد. بعنوان مثال از آنجایی که نواختنِ خیلی نرم با چوب های سنگین کار مشکلی است، ولی بعضی از درامرها تولید این نوع صدا را با چوب های سنگین ترجیح می دهند و یا اینکه حس سنگینی چوب را دوست دارند و از آن استفاده می کنند. همچنین بعضی از درامرها موفق به تولید صدای خیلی سنگین با چوب های بسیار سبک شده اند. گروهی دیگر همه چیز را با یک نوع چوب مینوازند و بعضی دیگر مدل های مختلف را برای گروه ها، اجراها و آهنگ های مختلف استفاده می کنند.

مبتدیان

اگر شما به تازگی نواختن درامز را شروع کرده اید احتمالا کشف تفاوت بین انواع چوب برایتان کار سختی خواهد بود. شروع کردن با مدل های 5A و 5B (مخصوصا اگر کمی قوی تر و سنگین تر می نوازید) می تواند ایده خوبی باشد. اگر دستان کوچک و ظریفی دارید 7A  گزینه مناسبی است و همچنین ممکن است 2B کمی برای شروع سنگین باشد. هنگامی که متوجه شده اید کدام یک از چهار مدل اصلی برای شما بهتر است، آنوقت میتوانید از بین مدل های مختلف موجود، اندازه دقیق را برای چوبتان پیدا کنید. به سایر نکات قابل بررسی در مورد استیک ها، در پاراگراف های بعدی اشاره خواهد شد.

 

تفاوت های چوب

بهترین استیک آنهایی هستند که به شما حس و صدایی را میدهند که میخواهید. آنها طوری هستند که اصلا متوجه نمیشوید در دستتان قرار دارند و کاملا احساس راحتی می کنید. استیک ها اصولا در ضخامت، وزن، طول و بالانس با هم تفاوت دارند. استیک های ضخیم در دست حس گوشتی تری دارند و صدای حجیم تری بوجود می آوردند. استیک های بلندتر راحت فرود می آیند اما کندتر اوج می گیرند. همچنین یک استیک بلند، دسترسی شما را به دیگر اجزا ساز آسان تر می کند. بدیهی است که ضخامت روی وزن چوب ها تاثیر گذار خواهد بود.

 

شبیه هم نیستند

در زمینه ی استاندارِ ابعادِ 5A، 5B،  7A  و 2B، هر کمپانی ایده خود را دارد. ولی غالبا این اعداد بسیار شبیه به هم اند. وزن، حس و صدای تولید شده توسط چوب، با نوع چوبِ استفاده شده در ساخت آنها مرتبط است. بیشتر استیک ها از چوب گردو ساخته می شوند که قابل انعطاف و در عین حال قوی هستند. استیک های ساخته شده از چوب افرا هم رایج اند. چوب های افرا نسبت به چوب گردو سبک تراند و صدای روشن تری دارند.

اگر شما محکم می نوازید بهتر است چوب بلوط را امتحان کنید. این نوع چوب سنگین، متراکم و قوی است و صدای رسا تر و شفاف تری تولید می کند. ماندگاری چوب یکی از نکات مهم در انتخاب چوب است.

 

نک چوب (Tip)

مواد و شکل سرِ چوب هم بر روی صدا تاثیر می گذارد. بیشتر استیک ها با سر چوبی عرضه می شوند، هرچند بسیاری هم سر پلاستیکی هستند که به ماندگاری بیشتر و شفافیت صدا کمک می کند. بیشتر سازندگان استیک، شکل مشخصی برای نایلون یا سر های چوبی ارائه می کنند .

اندازه و شکل سر چوب

سر بزرگتر صدای بزرگتری را تولید می کنند. سر کوچک صدایی کنترل شده تر تولید می کند ولی براحتی باعث ایجاد فرورفتیگی و دندانه دار شدن پوست درام میشوند. سر تخم مرغی میتواند گستره گوناگونی از صدا را بر روی راید شما تولید کند و به شما اجازه می دهد با تغییر زاویه نواختن خود، به طور قابل توجهی تن متفاوتی دریافت کنید.

احساس متفاوت

یبشتر چوب ها به وسیله واکس یا لاک به روکش نهایی خود میرسند. چیزی که شما ترجیح بدهید در دست بگیرید، به شدت به خصوصیات منحصربفرد پوست شما و عرق کردن دستهایتان برمیگردد. استیکی که برای شما خیلی عالی است ممکن است در دست شخص دیگری لغزنده و بد باشد. همچنین چوبهایی با روکش مخصوص شبرنگ وجود دارند که در نور استیج میدرخشند و کاربرد نمایشی دارند.

 

گرفتن

اگر لیز خوردن استیک شما را رنج میدهد میتوانید استیکی با پوشش دیگر را انتخاب کنید یا مثل بعضی از درامرها از دستکش استفاده کنید. به عنوان جایگزین میتوانید دور چوب را با نوار (چسب های مخصوص برای استیک) ببنید. راه حلهای بعدی، استفاده از چوب هایی است که در مرحله انتهایی روکش داده نشده و زبر هستند و یا استفاده از چوب هایی که از قسمتی پلاستیکی در انتهای چوب استفاده کرده اند و همچنین استفاده از چوب هایی که در انتها ضخیم تراند.

وزن مساوی، صدای مساوی

از آنجایی که صدا دهی مهمترین فاکتور انتخاب چوب در نوازندگان حرفه ای میباشد، بیشتر درامرها بدنبال چوب هایی هستند که در وزن و تولید صدا یکسان باشند. بعضی از کمپانی ها از کامپیوتر برای همانند سازی هر جفت از استیکها استفاده میکنند که این روش بشدت دقیق است.

وزن های مختلف

درست است که فروشگاهای بسیار کمی مجهز به دستگاه اندازه گیری وزن چوب هستند، ولی اگر در فروشگاه و بدون کمک این دستگاه ها، متوجه اختلاف وزن نشده اید، بنابراین در حین نواختن هم چیزی شما را اذیت نخواهد کرد. هرچند که استفاده از این دستگاه سرعت پروسه انتخاب چوب را در تیراژ بالا سرعت میبخشد، اما چوب های یکسان چه بسته بندی شده باشند چه خیر، اگر در 10% یا بیشتر از 10%  وزنِ بینشان اختلاف وجود داشته باشد، شما آن را حس خواهید کرد.

ادامه در بخش یازدهم ……

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *