آموزش, مقالات

بخش ششم “راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز”

بخش ششم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

واشرهای درزبند

واشرهای درزبندِ زیر لاگ ها که قبلا بعنوان فاکتور افزایش صدا مورد استفاده قرار می گرفتند، وظیفه مهم دیگری هم دارند. بواسطه این واشرها چوبها در قسمت خارجی بدنه جایی که به لاگ ها برخورد میکنند محافظت شده و خراشیده نمیشوند. البته بیشتر درام ها بدون این درزبند عرضه می شوند.

 

آبکاری و پوشش

بطور سنتی همه سخت افزارها با روکش کروم ساخته می شوند. این پوشش هم بادوام است و هم به نسبت سایر روکش ها در مقابل خش و ضربه مقاوم تر میباشد. روکشهای طلا و برنج هم این قابلیت را دارا میباشند ولی هزینه تمام شده آن ها بسیار بیشتر از کروم خواهد بود.

 

اسنر

از اسنر درام بعنوان قسمت شخصی ساز یاد میشود. درامرهای حرفه ای که برای اجراهای مختلف در سفر هستند و نمی توانند ست کامل خود را در اختیار داشته باشند، “اسنر” خود را بعنوان تنها قطعه از ساز، بهمراه میبرند. همچنین بیشتر درامر ها بیش از یک اسنر دارند و میتوانند برای سبک ها و فضا های مختلف، آن ها را بکار بگیرند. بعنوان مثال یک اسنر کم عمق با صدای کیپ برای سبک “فانک” ، و یکی دیگر با عمقی بیشتر و “بک بیت” های سنگین می تواند ایده خوبی برای سبک متال باشد.

بخش ششم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

تعویض اسنر

در یک ست درام، اسنر همان عضوی است که کیفیت  یکسانی با سایر طبل ها ندارد. درامرها معمولا اولین اسنر خود را تا جایی که بودجه شان برسد، با اسنر خوب دیگری جایگزین میکنند.

 

جنس مواد

اسنر درام ها در طیف گسترده ای از جنس چوب و فلز در بدنه عرضه میشوند. بدنه های چوبی صدا را گرم و حجیم ، و بدنه ی فلزی صدا را روشن تر و با وضوح بیشتری به گوش ما می رساند. اکثر بدنه های فلزی ازجنس استیل اند ولی انواع برنجی و برنزی هم موجود است که صدای تولید شده از این نوع اندکی ملایم تر است.

 

سایز اسنرها

سایز پرفروش ترین اسنرها بین 5*14 و 6.5*14 متغیر است. هرچه عمق بدنه بیشتر شود عمق صدا نیز افزایش پیدا می کند. برای ایجاد یک صدای حجیم و پُر می توانید از اسنری با ابعاد 8*14 استفاده کنید که البته کمیاب تر از سایر مدل هاست. اسنر های کوچک با تونالیته بالا معمولا بعنوان اسنر دوم به درامز اضافه شده و در سمت چپ های-هت قرار می گیرند. اسنردرام موسوم به “پیکولو” با ابعاد 3*13 و 4*14 از پرکاربردترین این اسنر ها هستند. اسنرهای کوچکتری با ابعاد 12 یا 10 اینچ هم با اسامی غیر رسمی مثل “soprano”  و “sopranino” موجود میباشند.

 

 

فنرکش اسنر

بیشتر فنرکش ها بصورتی طراحی شده اند که در یک لحظه جمع شوند. آن ها زمانی که از دور خارج می شوند (در حالت آزاد) نباید تخ تخ کنند و بدون اینکه نیازی داشته باشید از دست دیگرتان کمک بگیرید، باید بتوانید آن را خیلی راحت به حالت اول خود برگردانید.

 

پیچ کشش

فنر کش های خوب این امکان را به شما می دهند تا بتوانید مقدار تنش و کشش فنر را تنظیم کنید. وقتی درحال تنظیم این مورد هستید با تپ زدن به پوسته میتوانید متوجه تغیرات صدا بشوید.

 

نوار و رشته ها

فنر ها با یک سیستم متصل شونده که از نوع نوار یا رشته های نخی هستند عرضه می شوند. مدت های زیادی است که هر دو نوع تولید میشود ولی همیشه از مدل نواری شکل استقبال بهتری شده است. مطمن شوید که فنر ها در مرکز اسنر قرار دارند و فاصله آنها از لبه ها به یک اندازه است. اگر میخواهید خیالتان راحت شود که تنش تنطیم شده در مدت کار با اسنر باقی خواهد ماند، توجه به این نکته که قسمت بیرونی این الیاف یا نوار ها به خوبی سفت شده باشند بسیار اهمیت دارد. مواظب باشید که این قسمت را بیش از حد سفت نکنید، چون ممکن است این نوار ها یا رشته های نخی متصل به فنر در یک لحظه پاره شوند.

بخش ششم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

بخش ششم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

قسمت تهتانی اسنر

برای اینکه صدایی بدون وز وز، خشک و کیپ از اسنر بگیریم باید فنر به طور یکدست و بی نقص پوست زیرین را لمس کند. بدنه اسنر هم دقیقا برای این منظور طراحی شده است. وقتی به بدنه اسنر نگاه می کنید با شکافی مواجه میشوید که نوار ها یا رشته های نخ از بین آن عبور کرده و به سمت بدنه می رودند. بخاطر این به اصطلاح “snare bed”، قسمت کناری پوسته برای بهینه تر شدن و تماس بهتر با اسنر، مقداری مُقَعَر تعبیه شده است.

بخش ششم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

باس درام

باس درام بزرگترین طبلاست که پایین ترین صدا و بیشترین ماند صدا از آن اوست. برای باس درام، بم بودن خوب است ولی مَد زیاد صدا خوب نیست. برای همین بیشتر درامر ها با استفاده از صدا خفه کن هایی در صدد هستند تا صدای باس درام را کوتاه، متمرکز و خشک در بیاورند. البته در مواردی هم اینطور نیست. برای مثال بیشتر درامر های جَز بدنبال ساستین بیشتر و صدای باز تری برای باس درامشان هستند.

 

سایز

اندازه 16*22 برای باس درام پرکاربردترین اندازه ای است که سالهاست مورد استفاده قرار می گیرد که شاید پاداش بدرد بخور بودنش را گرفته است. این سایز از باس درام چون به اندازه کافی بم ، متمرکز و با معنی است، برای بسیاری از سبک ها خوب است. قبل از این سایز ، پرفروش ترین باس درام سایزی معادل 14*22 اینچ  داشته. درامر های جز به طور سنتی به سراغ باس درام های کوچک تر با ابعاد 14*18 یا 16*18  و با تنالیته بالا می روند.

 

اندازه یاس دارم 

بدنه باس درام عمق متفاوتی از 14 اینچ (بعنوان یک اندازه استاندارد) تا 18 اینچ دارد. گاهی هم برای صدایی عمیقتر دو اینچ به این مقدار افزوده می شود. باس درامِ 20 اینچ بم پایین تری به نسبت 18 و فکوس بیشتری به نسبت یک باس درام 22 اینچ دارد. اگر صدای بسیار بم را می پسندید می توانید باس درام 24 اینچ و یا حتی نوع کمیاب 26 اینچ را امتحان کنید.

 

ست هایی برای کودکان

یک درام با باس 18 یا حتی 16 اینچی می تواند برای نوازندگان جوان در خور و مناسب باشد. البته پیدا  کردن باس درام 18 اینچ در قیمت های پایین کار مشکلی است. این ها ست درام هایی برای کودکان هستند که معمولا مقداری به نسبت درام هایی با سایز استاندارد ، کم کیفیت تر اند.

بخش ششم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

پیچ تنظیم تنش

در قدیم همه درام ها با “T-rods” کوک می شدند ولی بعد از 1990 بیشتر آنها جای خود را به کلید های تیون استاندارد دادن . نسل جدید کوچکتر و کیپتر در کیس قرار می گیرد و باعث می شود درام خیلی تروتمیز بنظر برسد. از این ها گذشته شما می توانید با این مدل پوست بیس درام خود را با دقت بسیار بیشتری کوک کنید.

بخش ششم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

تنظیم سریع

نکته مثبت “T-rods” ها در تنظیم سریع صدای باس درام بود. چرخاندن یک یا دو واحد از “t-rod” می تواند صدای درام را حجیم تر، خشک تر یا بالاتر برده و در طنین آن تغیراتی بوجود بیاورد. البته باید به این نکته اشاره کرد که تولید یک صدای خوب از باس درام، بیش از سایر طبل ها به نوع آکوستیک اتاقی که در آن هستید وابسته است .

بخش ششم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

هوپ ها

بیشتر درام های قدیمی با هوپ های فلزی جداشونده و یک قسمت پلاستکی تعبیه شده بعنوان جایی برای پدال باس درام عرضه می شدند. هوپ های چوبی روی مدل های گران قیمت سوار میشود و کمک می کند تا  صدا کمی گرم تر شنیده شود. هوپ های درام های متوسط با ترکیب موادی با نام های “اکریلونیتریل” ، “بوتادین” ، “استایرن” ساخته می شوند که البته به اندازه چوب خوب نیستند ولی مقاومت بیشتری دارند و صدایشان خیلی هم فرقی نمیکند.

 

قلاب دوشاخه

هوپ های چوبی به راحتی صدمه می بینند. آنها به چیزی برخورد نمیکنند، ولی قلابهای دوشاخه ای که هوپ را در جای خود فشار می دهند، درست عمود بر هوپ ها بسته شده و به آرامی به داخلشان فرو می روند. بنابراین بخاطر داشته باشید که وقتی پوست باس درام را عوض میکنید دوباره هوپ ها را به جای اولیه خودشان برگردانید. این کار باعث می شود که قلاب های دوشاخه جای جدیدی را از بین نبرند. بعضی از درام های مدل بالا با هوپ هایی آمیخه در بدنه و پرس شده در جای مشخص به بازار عرضه می شوند و مدل های اُکازیون این ساز با یک نمد تزیین شده در هوپ بفروش می رسند. در مدل های پلاستیکی هم به هیچ وجه از قلاب های شاخه ای استفاده نمی شود. آن ها مثل اسنر و تام ها داخل هوپ هستند و جدا نمیشوند .

 

پایه های نگه دارنده

این پایه ها علاوه بر اینکه تاثیر مهمی برجلوگیری از حرکت کردن و چرخیدن باس درام به اطراف و دور شدن از شما دارد امکانات دیگری مثل تغییر زاویه (که حتما به آن احتیاج دارید) و تنظیم ارتفاع (که ممکن است به آن نیاز پیدا کنید) را برای شما فراهم می سازد.

 

میخ های انتهای پایه نگه دارنده

این میخ ها برای قرارگیری ساز بر روی چوب یا فرش استفاده می شوند که اگر مواظب نباشید ممکن است درون پای شما بروند یا در جابجایی به شما صدمه بزند. میتوان جای آنها را با سر های نمدی پوشاند. بخاطر این امر این میله ها طوری طراحی شده اند که قسمت میخی شکل آن ها با پیچاندن به طور کامل در درون قسمت پلاستیکیِ سر میله فرو میرود .

 

تام ها بر روی رک

در درام های مدل بالا تام ها بر روی پایه های خودشان یا بر روی “رک” ها آویخته می شوند تا روی باس درام. این نوع چیدمان بیشتر پسندیده میشود چون تصور میشود که وزن تام ها بر روی صدای باس درام تاثیر میگذارد. بهرحال صدای باس درام معمولا خفه و متمرکز است ولی نکته مهم اینجاست که باس درام های مدل بالا آنچنان بدنه نازکی دارند، که توانایی حمل دو تام و نگهدارنده هایشان را ندارند.

بخش ششم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

تام ها

رک تام ها و فلور تام گستردگی فراوانی در سایز دارند. بعضی از مدل ها سه یا حتی بیش از سه نوع عمق بدنه برای هر قطر طبل دارند.

 

رک تام

بیشتر درام های مدرن با رک تام هایی از 8 اینچ تا 16 اینچ در شماره های زوج عرضه می شوند ولی انواع 13 و 15 اینچ هم موجود است. برای مدل های اُکازیون از تام 6 اینچ هم صرف نظر نمیشود.

 

12اینچ و 13اینچ

درام ستهای استاندارد (استاندارد کیت) سالیان سال با رک تام های 12 و 13 اینچ (که از نظر اندازه به هم نزدیک هستند و تنالیته صدایی خوبی داشتند) فروخته می شدند. فلور تام 16 اینچ که ذاتا بزرگتر و بم تر از دو تام دیگر بوده را هم باید به این لیست اضافه کرد. البته اگر می خواهید تام های شما تن صدایی متفاوتی بدهند این روش چیدمان ایده خوبی برای شما نخواهد بود.

 

تلفیق و سایز های دیگر

بعنوان جایگزین خیلی از برندها درام کیت های تلفیقی (فیوژن کیت) را عرضه می کنند. این ستها تام های کوچکتری با فاصله پوست 2 اینچی از هم را شامل میشوند. درام ستهای فیوژن شامل تام هایی با اندازه 10، 12 و 14 اینچ است، که این نسبت ها در صدادهی و کوک شدن کل تام ها به خوبی بگوش می رسد. در بیشتر سری های حرفه ای می توانید اندازه های خودتان را داشته باشید.

 

صدای متفاوت

وقتی سایزی را انتخاب می کنید فقط زیر و بمی حائز اهمیت نیست. برای مثال یک ست درام استاندارد و سنتی جز که تام اولش 12 اینچ است میتواند طوری کوک شود که تن بالاتری نسبت به یک تام 10 اینچ سبک راک داشته باشد. نکته مهم انتخاب سایز درامز از روی اتاقی است که میخواهید در آن بنوازید: در صورت بزرگ بودن اتاق و همچنین برای اجرا روی استیج از درام کیت های استاندارد با ابعاد بزرگ و برای اجرا در اتاقهای کوچکتر و ضبط استودیو میتوانید از درام کیت فیوژن استفاده کنید.

 

ادامه در بخش هفتم ….

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *