آموزش, مقالات

بخش پنجم “راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز”

بخش پنجم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

زاویه ای به سمت داخل

زاویه دار بودن لبه های طبل باعث میشود که بدنه، پوست را در بر بگیرد. این زاویه در لبه ها اندازه دقیقی دارد (غالبا با زاویه 45 درجه) و تا مقدار قابل توجه ای بر روی صدا تاثیر میگذارد. واکنش صدایی در یک لبه با زاویه ای تیزتر برآیند صدایی شفاف تری به نسبت یک لبه با زاویه گرد تر دارد که صدایی گرم تر، گرد تر و حجیم تری تولید میکند. مهم نیست که  لبه ها تیز یا گرد باشند ولی بسیار مهم است که یکدست و مسطح باشند. البته برای تولید لبه های تیز،زمان بیشتری صرف میشود  و از این رو اکثرا در درام های گران قیمت دیده میشوند.

بخش پنجم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

 

تقویت هوپ ها

ممکن است در بعضی از درام ها با دو حلقه چوبی در داخل طبل و نزدیک به لبه منحنی شکل بدنه برخورد کنید که آن ها را تقویت کننده های هوپ می نامیم. قبل از این که تکنولوژی ساخت این قسمت به شکل امروزی به  تکامل برسد، از این حلقه ها فقط برای اینکه بدنه را در حالت دایره ای شکل خود نگاه دارند و از تغییر شکل و به اصطلاح پیت شدن طبل جلوگیری کنند،استفاده میکردنند. اما امروزه این حلقه ها با پهنایی حدود یک اینچ (2.5 سانتی متر) برای تاثیر گذاری بر روی صدا مورد استفاده قرار میگیرند. بدین صورت با گسترش دادن ضخامت پوست در لبه ها گمان می رود که اندکی به اتک صدا و بالا رفتن دامنه فرکانس آن هم کمک شود.

بخش پنجم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

روکش درام

اکثر درام های ارزان قیمت با روکشهای پلاستیکی عرضه میشوند که در مقابل ضربات کوچک و خط خوردگی و تکان های ناگهانی مقاوم اند. این روکشها از پوشش رنگ و لاک خودِ بدنه خیلی بهتراست. درهنگام خرید باید توجه داشت که روکش ها خیلی راحت و بدون مشکل اندازه شوند و تمام قسمت های بدنه را در بر بگیرند.

 

پوشش رنگ و واکس

درام های بدون روکش معمولا با یک رنگ و لاکِ خیلی براق، یکدست و شفاف تولید میشوند که  میتوان آن ها را با واکس و یا روغن، براق و لوکس به نمایش گذاشت. در درام های گران قیمت معمولا چند روکش را به بدنه اضافه میکنند که نتیجتا درام خیلی بهتر و کارشده تر بنظر میرسد.

 

مدور و مسطح

تاثیری که بدنه درام بر روی صدا میگذارد تا حد زیادی به امکان ویبره شدن آزادنه پوست مربوط است و بدنه هایی که به خوبی مدور و مسطح هستند این قابلیت را دارا میباشند. ناهموار بودن سطح طبل علاوه بر این که از کیفیت صدای آن میکاهد، باعث میشود که به سختی کوک شود و یا شاید هرگز کوک نشود. درام هایی که سایز درستی هم ندارند مشکلاتی از این دست را درار می باشند. بنابراین چک کردن این موارد در انتخاب ساز،خصوصا ساز های دسته دوم بسیار مهم است.

بخش پنجم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

سایز غیر استاندارد

تقریبا همه بدنه ها مقداری باریک تر از اندازه پوسته تعریف شده اند که این تفاوت کوچک در اندازه باعث میشود پوسته ویبره خود را آزادانه تر انجام دهد. از پهلو به بدنه و حلقه دور پوسته نگاه کنید و بدنبال یک فاصله کوچک یا حتی یک درز باشید. اگر هیچ فاصله با روزنه ای را نیافتید صدای محصور تری خواهید شنید. اساسا درام های ارزان قیمت دارای این مشکل هستند. هرچند که درام هایی با کیفیت بالا از سالهای 1950 تا 1970 هم پوست هایی کاملا چسبیده و کیپ داشتند.

 

منحنی و دایره وار

اگر اندازه حلقه دور پوست و بدنه متفاوت است و این دو بر روی هم منطبق نمی شوند، و اندازه قطر بدنه در تناقض با لاگ ها میباشد، ممکن است نشان دهنده این موضوع باشد که درام بخوبی مدور ساخته نشده است و یا طبل حالت مدور و گرد خود را در اثر فشار از دست داده است. طبلی که گردی خود را از دست داده متاسفانه به هیچ دردی نمیخورد.

 

لبه های منحنی شکل

پوست ها را باز کنید و نرمی قسمت های منحنی شکل نزدیک لبه بدنه را با انگشت لمس کنید. اگر به خوبی درست نشده باشند موقع نواختن صدای “وز وز” میشنوید. گاهی ممکن است مقدار ناچیزی از رنگ بدنه بر روی شان ریخته و سبب این مشکل شده باشد که با کمی سمباده کشیدن به آرامی میتوانید آن را برطرف کنید. ضمنا از خرید درام هایی که در این قسمت ضربه خوردگی ، تورفتگی یا بیرون زدگی دارن اجتناب کنید.

 

سطح

برای اینکه ببینید سطح بدنه درام شما چقدر هموار است نیاز به یک جسم خیلی مسطح مثل صفحه کاغذ دارید (معمولا از یک میز استفاده میشود). پوسته را در بیارید و بدنه را روی سطح هموار بگذارید، چراغی درون آن بگیرید و چک کنید که آیا نور از پایین لبه های بدنه بیرون میزند یا خیر؟! اگر به مسطح بودنش مشکوک هستید به آرامی آن را در سطحی صاف بچرخانید (قِل بدهید) و تغییرات حرکتی اش را زیر نظر بگیرید.

 

هوپ ها و لاگ ها

حتی هوپ ها و لاگ ها هم در تولید صدای درام نقش دارند و هر دوی آن ها با انواع متفاوتی عرضه میشوند.

 

 

 

هوپ های پرس شده

اکثر درام ها با هوپ های پرس شده عرضه میشوند که از استیل ساخته شده اند، ولی مدل های کمی سنگین تر هم وجود دارد. “پرس هوپ” ها معمولا در ابعاد حدود 16/3 اینچ یا 2.3 میلیمیتر ضخامت تولید میشوند و با نام هایی مثل “پاور هوپ” و “سوپر هوپ” شناخته میشوند. طراحی این هوپ ها سبب شده تا صدایی دارای اتک بیشتر، قویتر و همچنین خشک تر تولید شود. همچنین ضخامت این هوپ ها باعث میشود تا بدنه از تاب برداشتن محافظت شود.

 

هوپ های ریخته گری شده

این هوپ ها را میتوان در اسنر های گران قیمت دید. آن ها به هیچ وجه تاب بر نمیدارند و تاثیر بسزایی بر روی صدا هم دارند. همچنین استحکام و سنگینی آنها به منظور استفاده شدنشان در ریم شات و استیک شات بسیار مفید و مورد استفاده خواهد بود. بعضی از کمپانی ها در سری های گران قیمت خود از این نوع هوپ ها در تام تام هایشان هم استفاده میکنند.

 

چوب

بسیاری از باس درام ها با هوپ های چوبی عرضه میشوند که البته مدل های ارزان تر بسیاری از باس درام ها با ترکیبات دیگری و با هوپ های فلزی هم موجود میباشند. هوپ های چوبی در اسنر درام های گران قیمت و شمار بسیار کمی از ست درام ها هم دیده شده است که تام تام هایی با این نوع هوپ داشته اند. این هوپ ها به فرایند تولید صدایی گرم و چوبی تر کمک میکند.

 

لاگ ها

لاگ ها با ابعاد و اشکال متفاوتی وجود دارند. بیشتر درام ها لاگ های کوچکی دارند که با نام “سینگل لاگ” میشناسیم. در این نوع ترکیب یک ردیف از لاگ ها برای هر یک از پیچ های تنظیم تنش وجود دارد. تا اواسط سال 1990 بیشتر درام ها ،لاگ هایی بلند و یا دوبل داشتند که پیچ تنظیم تنش در آنها به نزدیک هم می رسید و با وجود اینکه تنش خیلی ملایم و محدودی بر پوسته وارد میکردند، آنها را با نام های “فلاش بریسینگ” و “های تنشن” نامگذاری کرده بودند.

 

بخش پنجم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

سلیقه و مد

انتخاب بین “سینگل لاگ” و “دابل لاگ” تا حد زیادی به مد و سلیقه بر میگردد. انتخاب های متفاوتی از لاگ های لاغر و کم حجم (low-mass lug) تا مدل های کلاسیک و “تیوب لاگ” ها (که بیشتر از یک لوله رزوه شده در انتهای خود ندارد) در پیش روی شماست. بعضی از کمپانی ها هر دوی این مدل لاگ ها را بر روی محصولات رده پایین تا مدل های حرفه ای خود نصب میکنند تا بتوان از هر دو مدل لاگ ها انتخاب کرد. ولی بعضی از برند ها درست برعکس عمل کرده و برای هر سری از درام ها، یک لاگ متفاوت و جدید تولید میکنند.

 

محفظه  محافظ

محفظه محافظ از آسیب دیدن لاگ ها و پیچ های تنظیم تنش و چرخ دنده ها جلوگیری کرده و به شما این امکان را میدهد که تا حد کمی اندازه هوپ را تغییر دهید. این چرخ دنده ها با کمک پلاستیک های فشرده کار گذاشته شده در داخل محفظه، در جای خود محکم میشوند. گاهی دوبرابر شدن آن ها و اعمال اندکی فشار بر روی پیچ های تنظیم تنش را عاملی موثر بر حفظ کوک طبل میدانند.

 

چه تعداد لاگ؟

ااکثر باس درام ها با سایز 22 اینچ و اسنر های 14 اینچی با 10 لاگ برای هر پوست، تام های تا 13 اینچ معمولا 6 عدد و تام های بزرگتر با 8 لاگ عرضه میشوند. در درام های ارزان قیمت تعداد این لاگ ها کمتر است که این امر سبب میشود تا کوک کردن درام دچار مشکل شود و کم تر از آنچه فکر میکنید سازتان کوک بماند. ترجیحا از خرید چنین درام هایی خودداری کنید.

بخش پنجم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

صدای زمخت و خشن

بعضی از مدل های اسنر فقط 8 لاگ دارند که البته این موضوع برای پایین آوردن هزینه ها نیست و بدین صورت صدایی زمخت تر و باز تر تولید میکنند. بعضی از برند ها هم فقط 5 لاگ بر روی یک تام 10 اینچ سوار میکنند که این امر به صدا یا کوک ماندن ساز آسیبی نمیرساند ولی شما را در کوک کردن آن محدود میسازد.

 

ادامه در بخش ششم …..

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *