آموزش, مقالات

بخش چهارم “راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز”

بخش چهارم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

سنج ها
شما می توانید با صرف هزینه ای حدود 500 هزار تومان صاحب یک مجموعه از سنج (ست) شوید که متشکل از راید، های هت و یک کرش میباشد. البته برای خرید سنج های حرفه ای با صدای ویژه و خوب باید تا 10 برابر این مبلغ را هزینه کنید. همچنین سنج های مرقون به صرفه و متوسطی که برای اجرای های زنده هم خوب باشند، چیزی حدود 2 ملیون تومان قیمت دارند.

 

در مورد سنج ها کاری نمی توانید بکنید
با یک پوست خوب و کوک کردن دقیق، تقریبا همه نوع درامی را میتوان به یک صدای متوسط و معمولی نزدیک کرد، ولی اگر یک سنجی بی کیفیت داشته باشید برای مطلوب ساختن صدای آن، کاری از دست شما برنمی آید.
اولویت با سنج هاست
بیشتر افرادی که قصد خرید درامز را دارند اول طبل ها را میخرند و بعد با باقی مانده بودجه خود به سراغ خرید سنج ها می روند که اصلا ایده ی خوبی نیست. سنجی که صدای بدی داشته باشد به مراتب بدتر از درامی است که بی کیفیت باشد. بنابراین اول به فکر خرید سنج ها باشید.

پوست ها و چوب ها
هرچند وقت یکبار پوست طبل هایتان را تعویض می کنید؟ چقدر طول می کشد تا چوب هایتان بشکنند؟

جواب این پرسش ها تا حد زیادی به این بستگی دارد که چقدر محکم می نوازید و دوست دارید به چه صدایی برسید. بعنوان مثال اگر صدای خشک و ترد اسنری تازه و نو را می خواهید حتما قبل از این که پوست به کلی نابود شود باید آن را عوض کنید.

بخش چهارم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

یک ساعت یا یک سال
بسیاری از درامرهای حرفه ای که خیلی محکم می نوازند، پوست های چال افتاده اسنر خود را هر شب، و پوسته های تام تامِ خود را هرسه شب تعویض می کنند. این در حالی است که بعضی دیگر حتی بیش از یک سال از پوسته های خود استفاده می کنند. در ارتباط با چوب درامز، بعضی از حرفه ای ها در هر شب 3 جفت چوب مصرف می کنند، درحالی که بعضی دیگر این مقدار چوب را در یک سال استفاده می کنند.

 

زمان متوسط تعویض
اگر شما شش یا هشت ساعت در طول هفته با ولوم متوسطی ساز می زنید، پوست شما روی تام تام ها و باس درام ممکن است تا 6 ماه یا بیشتر، درست قبل از زمانی که شروع به تغییر کردن صدایش بکند برایتان قابل استفاده باشند. اما اسنر شما این مسیر را یک الی دوماهه طی خواهد کرد. البته پوست می تواند خیلی بیش از این هم برایتان دوام بیاورد.

 

قیمت
قیمت یک جفت چوبِ با کیفیت و حرفه ای بین 50 تا 70 هزار تومان است. یک پوست حرفه ای 14 اینچ حدودا بین 100 تا 300 هزار تومان و پوست های 22 اینچ با مبلغی بالاتر خرید و فروش می شوند.

 

بخش چهارم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

پوست زیرین

در هنگام خرید درامزِ دست دوم، سنج ها و قسمت های ضربه خورده سخت افزار با قیمت پایین تری بفروش می رسند. ولی در مورد پوست های زیرین که کمتر استفاده شده است، این اختلاف قیمت با مشابه اکبند خود زیاد نیست.

 

سنج ها
شما ممکن است تعداد زیادی های هت و راید دسته دوم در فروشگاه ها ببینید، در حالی که کرش و سایر سنج ها خیلی نایاب هستند. دلیلش این است که راید و های هت درست بر عکس کرش و اسپلش به حدی قوی هستند که به آسانی ترک نمی خورند. همچنین درامر ها از راید و های هت شان به نسبت کرش مراقبت بیشتری می کنند.

از شخص یا از فروشگاه؟
طبل و سنج دسته دوم را می توان از جاهایی نظیر فروشندگان خرد، آگهی های روزنامه، نشریه های موسیقی، اعلان روی تابلوی مدارس موسیقی، فروشگاه ها و در نهایت اینترنت خریداری کرد.

 

سوال؟
خرید یک ساز دسته دوم از فروشگاه موسیقی چه امتیازاتی دارد؟

– اگر سوال یا مشکلی در مورد نحوه استفاده یا مواردی از این دست داشته باشید، می توانید ساز را برگردانید و توضیح لازم را از فروشنده بشنوید.

– در فروشگاه خوب و معتبر، هیچ وقت قیمت های گزاف و ناعادلانه ای از شما طلب نمی شود.

 

صدای خوب,احساس خوب

اگر قبل از رفتن به فروشگاه برای خرید تجهیزات، همه چیز را در رابطه با آن مطالعه کنید هیچ وقت ضرر نمی کنید. می گویند وقتی به فروشگاه موسیقی می روید با اولین درامز در یک رابطه عاشقانه گرفتار میشوید، خودتان را در هنگام نواختنش متصور شده و مستقیم خریداریش می کنید. شما ممکن است درنهایت یک چیز معمولی را به خانه بیاورید ولی سازی که شما خریداری می کنید باید در صدا و حس با شما همگام باشد.

 

راهنما

بیشتر درامرهای معروف یک یا چند مشخصه درانتخاب ساز دارند. آنها از برند های خاصی استفاده می کنند و آن کمپانی از اسم این درامر ها برای تبلیغ بهره می گیرد. بعضی از اجتماعات نیز میتوانند منبع خوبی برای راهنمایی شما باشند، مخصوصا اگر به دنبال صدای خاصی هستید. اما باید فریب این موضوع را نخورید که خرید ست درامر مورد علاقه شما باعث میشود که دقیقا همان صدایی را تولید کنید که از او می شنوید.

فروشگاه موسیقی

یک فروشگاه با تعداد بیشماری ست درامز در ویترین های سراسر چراغانی شده می تواند پیشنهاد های بیشتری به شما بدهد، ولی اگر در اطرافتان فروشگاهای مختلفی وجود دارد، فقط به بزرگترین آنها سر نزنید و همه آنها، حتی خرده فروش ها را هم جستجو کنید. این کار سبب می شود تا قیمت ها را مقایسه کنید و از سایر فروشندگان و اجناس هم اطلاع داشته باشید.

امتحانش کن
فروشگاهای خوب موسیقی این امکان را برای مشتریانشان در نظر می گیرند که با سازی که مجذوبشان کرده کمی بنوازند. بعضی از آنها حتی اتاق های اکوستیکی دارند تا بتوان در آن بصورت شخصی صدای ساز را امتحان کرد.

 

درامر دیگری را با خود ببرید
به همراه درامر دیگری برای خرید ساز رفتن همیشه ایده خوبی است. جدا از اینکه دونفر از یک نفر هم بیشتر می بیند و هم بیشتر می شنود، یک درامر باتجربه به شما کمک می کند تا بخاطر تعمیرات جزئی، از یک ساز خیلی خوب به راحتی دست نکشید، یا یک برند ناشناخته را از یک برند معتبر و جهانی تشخیص دهید. از طرفی زمانی که شخصِ دیگری مینوازد و شما به آن گوش می دهید، قضاوت کردن بر روی صدا بسیار راحت تر میشود تا زمانی که خودتان پشت ساز هستید.

خرید اینترنتی

همیشه امکان خرید اینترنتی از فروشگا های آنلاین وجود دارد. درست است که از این طریق امکان امتحان کردن یا مقایسه برای شما وجود نخواهد داشت، ولی بیشتر کمپانی ها امکان پس فرستادن ساز را برای بعضی یا بیشتر محصولاتشان گذاشته اند. (سازی که پس می فرستید باید در بهترین شرایط و بدون آسیب دیدگی تحویل کمپانی داده شود!)

 

بخش چهارم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

دفترچه راهنما،مجلات واینترنت
اگر می خواهید هر آنچه را که لازم است بدانید، مقاله هایی که در ارتباط با درامز در مجلات مخصوص درامر ها و موزیسین ها و حتی بروشور ها و کاتالوگ ها و در وب سایت های معتبر وجود دارند را بخوانید. حواستان باشد: همانطور که مطبوعات یک منبع بزرگ از اطلاعاتِ تولید کنندگان را در اختیار شما می گذارند، برای این طراحی شده اند که شما بیش از آنچه که لازم دارید هزینه کنید!

 

درام خوب

صدایی که از طبل ها تولید میشود به موارد متعددی بستگی دارد. از جنس بدنه، قطر، عمق و ضخامت ها گرفته تا هوپ ها و لاگ ها. بدنه دارم هسته اصلی هر طبلی را تشکیل می دهد و مواد بکار رفته، ابعاد، و روش کار بر روی آنها تاثیر بسزایی بر روی صدا دهی طبل ها خواهند داشت.

 

 

 

چوب افرا یا توس

بدنه بسیاری از اسنر ها، باس ها، و تام ها از چوب ساخته می شود. در ست درامز حرفه ای از چوب افرا (میپل) به نسبت چوب توس (بیرچ) استفاده بیشتری میشود.

 

با چشم بسته آزمایش کنید

بعضی از درامر ها می گویند چوب افرا گرم تر است و بعضی ها این را به توس نسبت می دهند. بعضی ها توس را چوبی پرکاسیو تر (کوبه ای تر) می دانند و بعضی ها این ویژگی را در افرا می بینند. همچنین طیف گسترده ای از لِول های صوتی را به هر دو نوع از آنها نسبت می دهند. خیلی از متخصص ها بر این باورند که افرا دارای صدایی ملو و مهربانتری است و ماند (ساستین) صدایی بیشتر و در عین حال ماهیت انفجاری تری دارد.

بعضی از برندها ورژن ساخته شده از توس را فقط برای استدیو ارائه می دهند. البته بسیاری از هنرمندان از همان ورژن برای اجرا های زنده هم بهره می گیرند. همچنین بعضی از درامر ها از درام های افرا، هم در استدیو و هم در اجرای زنده استفاده می کنند.

درست حدس زده اید؛ بیشتر درامر ها با چشم بسته در تشخیص نوع چوب، آن هم زمانی که فقط صدای ساز را می شنوند نا موفق هستند. بنابراین نکته مهم این است ؛ به صدا توجه کنید نه چوب.

 

سخت تر و درخشان تر

از چوب های دیگری که در تولید درام استفاده می شود، میتوان به اکالپتوس، ماهاگونی و سایر چوب های مستحکم اشاره کرد. معمولا چوب های قوی تر، صدای روشن تر با مرکزیت بیشتر و بیان رساتری تولید می کنند.

 

نوع چوب مشخص نیست

نوع چوبی که برای درام های ارزان قیمت استفاده می شود مشخص نیست. در ساخت این درام ها از چوب های نرمی مثل ماهاگونیِ فلیپینی، لاله درختی، یا لایوین استفاده می شود. از مشخصه درام هایی که با این چوب ها ساخته می شوند میتوان به گرمی، حجیم بودن یا گرد بودن صدا  نیز اشاره کرد.

لایه ی درونی و بیرونی

دارم هایی با مید رنج پایین معمولا با یک یا دو لایه از افرا یا توس عرضه می شوند. هرچند که لایه بیرونی بیشتر کاربرد ظاهری دارد تا ایجاد صدا، ولی لایه ی سخت داخلی می تواند به افزایش بازتاب، شفاف بودن و معنی دار کردن صدا کمک کند.

 

بخش چهارم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

فلز یا موادی دیگر

بدنه های فلزی معمولا برای اسنر عرضه می شوند. در این میان کمپانی “رمو” مخترع و پیشگامِ استفاده از الیافِ چوبی با سختی های متغیر است که در درام و سایر ساز های کوبه ای استفاده می شود. بعضی دیگر از کمپانی ها از مواد دیگری نظیر الیاف های کربن یا طلق استفاده می کنند. هرچه این الیاف سخت ترباشند، صدای بلند تر و شفاف تری خواهند داشت.

 

بخش چهارم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

ابعاد و بدنه
از دو فاکتور قطر و عمق برای اندازه گیری بدنه طبل ها استفاده می شود. طبل های پهن، بم تر کوک می شوند وآنهایی که عمیق تر اند صدای ژرف تری دارند. صدای یک تام 10*12 عمیق تر از صدای یک تام استاندارد و سنتی 8*12 است. امروزه بیشتر ست ها با تام هایی به این عمق عرضه می شوند که آنها را با نام “پاور تام” میشناسیم.

 

بخش چهارم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

تفاوت در ضخامت

درامرهای حرفه ای معمولا از طبل هایی که ضخامت بدنه آنها 16/3 – 4/16 اینچ (4.5-6.5 میلیمتر)، و توسط چوب های مرغوب و استادکاران ماهر ساخته و پرداخته شده باشد استفاده می کنند. درام های رده پایین ضخامت بدنه ایِ حدود 16/5-16/6 اینچ (8-9.5میلیمتر) دارند که به ارزان تر شدن محصول نهایی کمک می کند. صدای تولید شده از طبل هایی با بدنه نازک تر لحنی روان تر، واضح تر و شفاف تری دارند و درام هایی که بدنه های ضخیمی دارند، صدای متمرکزتر و کیپ تری را تولید می کنند.

 

لایه ها

بدنه ها بیشتر اوقات از 6 تا 9 لایه از چوب تشکیل می شوند که  برای درام های متوسط و رده بالا  تعداد این لایه های مشخص است. باید توجه داشت که اضافه کردن لایه های اضافی و در نتیجه ضخیم تر کردن بدنه، قدرت بسامد صدا را  کم می کند. همچنین تعداد بیشتری از این لایه ها در ضخامت های یکسان باعث تولید صدایی خشک و کیپ می شود.

بخش چهارم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

ادامه در بخش پنجم……

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *