آموزش, مقالات

بخش یازدهم “راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز”

چک کردن

برای تست کردن استیک ها از نظر صاف بودن، می توانید آنها را بر روی یک سطح بچرخانید. همچنین برای چک کردن تفاوت صدایی بین دو استیک، با هر کدام بصورت مجزا، بر روی سطحی یکسان بنوازید.

 

 

استیک های غیر چوبی

در کنار چوب، بارِ ساخت استیک را مواد دیگری از جمله فیبر های کربن هم به دوش می کشند. گروهی بر این باورند که استفاده از فیبر کربن ضمن اینکه صدا و احساس تماسی همانند استیک های معمولی را برای شما تداعی میکند، دوام و استواری بیشتری هم دارند.

 

براش های سیمی

درامرها همیشه از استیک استفاده نمیکنند. آنها گستره گوناگونی از جایگزین ها را در اختیار دارند که صدا و احساسات مختلفی را بوجود می آورند. معروفترین این ابزارها براش سیمی یا “براش” هست که بیشتر درامرهای جز از آن استفاده میکنند. یک براش استاندارد از یک دسته پلاستیکی و تعداد زیادی سیم نازکی که به دسته چسبیده اند، تشکیل شده است. معمولا یک سیم ضخیم تر دایره ای شکل در انتهای دسته بیرون آمده است که به شما این امکان را می دهد تا با تغییر اندازه بیرون زدگی سیم های براش، بتوانید رنج بیشتری از صداها را (مخصوصا بر روی سنج ها) تولید کنید. براش های سیمی از نظر سیم های بکار رفته در تولیدشان، در مقیاسی دقیق با هم تفاوت هایی دارند. یک نوع سنگین تر صدایی گسترده، سنگین، و زمخت تر تولید میکند. در بعضی از براش ها از مواد دیگری مثل نایلون بجای سیم استفاده شده است. همچنین از مواد دیگر استفاده شده در دسته براش میتوان از کائوچو، چوب یا پلاستیک نام برد. استفاده از مدل کائوچویی (بعد از مدتی چسبناک می شوند) بسیار رواج دارد. وزن و طول هم، از دیگر مواردی هستند که بر تنوع براش ها می افزایند.

 

رادز (Rods)

جایگزین دیگر برای استیک ها، مجوعه ای بهم فشرده و کیپ از رشته های چوب یا پلاستیک هستند که ما آنها را بعنوان “رادز” می شناسیم. رادز صدای بین استیک و براش تولید میکند و با مدل های بسیار مختلفی عرضه می شود. تفاوتهای بین رادز در زیادی یا کمی رشته ها، سنگینی و سبکی آنها و موارد دیگر است. در بعضی از انواع رادز، با تغییر دادن حلقه پلاستیکیِ اطرافِ این رشته ها به سمت بالا یا پایین، می توانید بر صدای تولید شده تاثیر گذار باشید.

 

مَلِت (Mallet)

همانند استیک، ملت ها هم انواع مختلفی دارند و خیلی از آنها برای استفاده در ساز های کوبه ای نظیر تیمپانی و زیلوفن طراحی شده اند. ملت های تیمپانی بزرگ هستند و سری نرمی دارند. آنها برای نواختن رول های طولانی بر روی سنج ها و همچنین تاثیر خاصشان بر روی صدای تام، بسیار پرکاربرد هستند.

 

بِرند ها

برخی از سازندگان و بنیان گذارن استیک، براش و بیتر شرکت های Anger ،Premier ،Promark ,Vater ,Vic Firth ,Regal Tip ,Zildjan هستند. هر کدام از این کمپانی ها ده ها مدل مختلف استیک را تولید می کنند.

 

سنج (Cymbal)

سنج بر خلاف آن چیزی که بنظر میرسد، ساده نیستند. سنج های با کیفیت پروسه تولید سختی دارند و به همین دلیل یک مدل معمولی از آنها بسیار گران است. اگر در ارتباط با نوع صدادهی این قطعات فلزی بیشتر بدانیم، پیدا کردن یک سنج خوب کار ساده ای میشود.

ست سنج (Cymbal Set)

خیلی از کمپانی ها سنج هایشان را در رنج های مختلفی از نظر قیمت تولید میکنند. آنها همچنین سنج ها را از نظر صدا، و انواعی را با هدف استفاده در سبک موسیقیایی خاصی دسته بندی و تولید میکنند. مطالعه کردن کاتالوگ سنج ها اطلاعات خوبی در مورد آنچه از یک مدل خاص باید بدانیم را، به ما می دهد.

سنگین تر، بزرگتر، بلندتر

عناصر زیادی بر صدای سنج تاثیر گذار است که چهار مورد آن را بررسی خواهیم کرد:

1- وزن  2- قطر  3- اندازه بل (کاپ)   4- منحنی برش

اگر دو سنج داشته باشید که یکی کمی از دیگری سنگین تر باشد، آن که سنگین تر است صدایی بلندتر، طولاناتی تر و واکنش آرام تری دارد. بنابراین یک کرش سنگین، ضربه سنگینی نیاز دارد تا کاملا صدای خود را رها کند. یک سنج بزرگتر زیر و بمی خفیف تر و ساستین طولانی تری نسبت به نوع کوچک تر خود دارد و نیازمند نیروی بیشتری برای واکنش نشان دادن است. اندازه بل بر اندازه صدا تاثیر گذار است و میزان واکنش صداهای فرعی زده شده (over tune) را بر عهده دارد. یک کاپ بزرگتر سرعت واکنش را بیشتر کرده و صدای بلند تری را تولید می کند.

وابستگی پارامترهای مختلف

تمامی این پارامترها بهم وابسته هستند. برای نمونه یک سنج سنگین تر شاید صدای بم تری به نسبت یک سنج سبک تر از همان سایز تولید کند، فقط بخاطر اینکه مقطع عرضی (برش) پایین تری دارد.

 

چکش کاری (Hammering)

روش ساخت یک سنج بر صدا دهی آن تاثیر می گذارد. از لحاظ چکش کاری، چکش زدن به طور منظم (دندانه دار کردن سطح سنج با ضربه) صدایی منظمتر و تمیزتری میدهد و در حالت غیر منظم (چکش زدن بر روی سنج به وسیله دست) صدایی تیره، پیچیده و نامنظم خواهید شنید.

شیارها

شیارهای منحنی شکل را به منظور افزایش گستره صدا، بر روی بیشتر سنج ها میبینید. سنج هایی که هیچ شیاری ندارند صدایی کیپ تر، خشک تر، بهم فشرده و فلزی تری دارند. شیارهای منظم به تولید صدایی تمیز و منظم کمک میکنند، در حالی که شیارهای نامنظم شخصیت پیچیده سنج های دست ساز را ایجاد می کنند.

 

عیار

یک سنج فقط از یک بخش تشکیل شده است و مواد ساخت آن نقش عمده ای در صدای تولید شده آن خواهند داشت.

چند عنصر اصلی و پایه ای که در تولید سنج ها از آنها استفاده میشود به شرح زیر هستند:

سنج های ارزان از برنج یا آلیاژ نیکل/نقره تولید میشوند که اولی صدای گرمتری به نسبت آلیاژ دوم تولید میکند. قدیمی ترین عیار آلیاژ سنج های برنزی متشکل از  20 درصد قلع و 80 درصد اندود و ترکیبات مس است. این فلز را که با نام B20 می شناسیم در مدل های حرفه ای سنج های zildjan ،sabian ،Meinl Byzance و Paiste…  استفاده میشود. درصد قلع پایین تر B8، این آلیاژ برنز را که دارای رنگی که بسرخی میزند، درآورده است. صدای آن را میتوان در مدل های نظیر paiste 2002 و در خیلی از مدل های پایین و میانی سایر برند ها مشاهده کرد.

سنج های یکسان

دوسنج از یک سری، یک مدل و یک سایز ممکن است صدایی خیلی متفاوت از آنچه که بنظر می رسد داشته باشند. تفاوت بین سنج ها زمانی که از آلیاژ B20 استفاده شود بزرگتر است و بطور خاصی در سنج های چکش زده شده دستی دیده میشود. به همین دلیل حتی اگر در حال خرید یک مدل خاص سنج هستید، به آن گوش فرا دهید و چند نمونه از همان سنج را قبل از آن که تصمیم بگیرید کدامش را بخرید، با هم مقایسه کنید.

سنج های رنج قیمتی متوسط

سنج ها (البته نه در مدل های گران قیمت، بلکه  بیش تر در رنج پایین تری از قیمت ها) در غالب سِت عرضه می شوند. اگر میخواهید از خریدتان برای مدت طولانی لذت ببرید،  پکیج را باز کنید و همه سنج ها را یکی یکی امتحان کنید. در بین این رنج سنج از نظر صدایی تفاوت عمده ای وجود دارد. ممکن است از رایدِ یک کمپانی و کرشی از کمپانی دیگر خوشتان بیاید. البته خرید جداگانه سنج، حتی در این سری های متوسط و ارزان قیمت هم، کار پرهزینه ای است.

 

راید

صدای رها (شلیک گونه) یک راید ممکن است چیزی بین صدایی رسوخ کننده، نافذ و تمیز تا چیزی شبیه صدایی تیره، سخت و خشک تعریف بشود.

بل سنج (Cymbal Bell)

صدای بل خیلی کیپ و رسا است. ولی حتی با این اوصاف هم نباید بشکل یک ساز مجزا در مقایسه با بقیه سنج ها بنظر برسد. بر روی بل بنوازید و ببینید سایر سنج ها چطور عمل میکنند. بدون اهمیت دادن به این نکته که چقدر محکم بر روی بل ضربه میزنید، توجه کنید که آیا وقتی بل را مینوازید صدای بقیه سنج ها  را می شنوید یا فقط صدای بل بگوش میرسد؟!

 

کرش – راید

سنج های 18 اینچ و بزرگتر میتوانند هم بعنوان کرش و هم بعنوان راید استفاده بشوند. “کرش-راید” هایی به این منظور تولید میشوند که اگر شما توانایی خرید فقط یک سنج را دارید میتوانند از آنها استفاده کنید. البته مدل های حرفه ای کرش-راید کمیاب و گران هستند. درامرهای جز و فیوژن از این سنج ها، هم برای راید و هم برای کرش استفاده میکنند. از نظر دسته بندی آنها را از خانواده سنج های نازک با چکش کاری نامتقارن انتخاب میکنند.

سایز راید

بیشتر درامرها از اندازه های 20 یا 22 اینچ برای راید استفاده میکنند اما شما میتوانید از انواع 18، 19 و21 اینچی هم بهره بگیرید. رایدهای کوچکتر و بزرگتر از این ابعاد، کمیاب هستند.

 

سنج های های-هت

وقتی در حال چک کردن سنج های های-هت هستید آنها را به روش های مختلف تست کنید. با فشار دادن پدال باید صدای خوب و صریح کلیک را بشنوید. وقتی در حالت بسته بر آنها مینوازید باید صدای زیبا و کیپی بدهند و اگر صدای میان تهی شنیدید فراموششان کنید.

کلاچ و پایه ها

تست کردن و مقایسه سنج های-هت به راحتی صورت می گیرد، مخصوصا اگر کلاچ دستی داشته باشید که شما را قادر میسازد به سرعت ست های خود را تعویض کنید. البته بهتر است از دو عدد پایه های-هت استفاده کنید و هر کدام را به سنج هایی که قرار است مقایسه کنید، مجهز کنید. اگر شما نیاز دارید که از های- هت خود صدای صریح “چیک” بگیرید بدنبال سِتی بگردید که سنج پایینی آن سنگین تر باشد، و اگر خیلی محکم می نوازید ستی را انتخاب کنید که هر دو سنج بالایی و پایینی سنگین باشند. در مورد ترکیب بین گونه های مختلف سنج ها در زیر و بالا مردد نباشید. بعضی از علاقه مندان به سنج حتی این ترکیبات را در سری ها، برندها و مدل های مختلف هم امتحان میکنند. از جمله تجربیات آرتیست های کمپانی Meinl در ترکیب سنجهای بزرگتر مثل کرش های 16 اینچی برای های-هت از این جمله است.

 برای جلوگیری از گرفتار شدن هوا در بین سنج ها، بعضی از برند ها قسمت لبه سنج را موجدار و راه راه درست میکنند و یا سوراخ های ریزی در آن ایجاد میکنند.

اندازه های –هت

بیشتر درامر ها از نوع 14 اینچی استفاده می کنند اما مدل 13 اینچی هم بسیار پر کاربرد است. ست های کوچکتر در اندازه های 10 و 12 اینچ، معمولا بعنوان های- هت دوم به ساز اضافه میشوند و بر روی ایکس-هت سوار میشوند. های-هت 15 اینچ و بزرگتر از ترکیب دو سنج کرش بدست می آید.

سنج کرش

نکته خیلی مهم در ارتباط با خرید کرش این است که وقتی در دو حالت آرام و قوی به آن ضربه میزنید، بیشترین زیر و بمی را داشته باشند. جدا از این مورد، ممکن است کرشی برایتان جالب باشد که همه صدا ها را شکافته و ماندگاری صدایی بالایی داشته باشد یا ترجیح دهید مدل لطیف تری را انتخاب کنید که بعد از نواخته شدن با زیرکی خاصی و به آرامی ناپدید شود.

فروشگاه در مقابل استیج

وقتی محکم به سنج ها ضربه میزنید صدایِ شبیه زنگشان تا مدتی در فروشگاه باقی میماند. این در حالی است که در فروشگاه ساستین صدای کرش همیشه بیش از آن چیزی است که در روی استیج میماند. این قضیه به اندازه ای که موزیک شما بلند و قویتر باشد، واضح تر خواهد بود.

خیلی نازک

کرش های نازکتر (مخصوصا در فروشگاه ها) صدای دلپذیرتری به نسبت کرش های کلفت تر دارند و به همین دلیل درامرهایی که خیلی محکم ساز میزنند، گاهی برخلاف آنچه واقعا نیاز دارند، کرش هایی میخرند که خیلی باریک هستند. باید توجه داشت که نواختن بر روی کرش های نازک قدرت کمتری میخواهد و در صورت بدنوازی این کرش ها به سرعت پاره خواهند شد.

اندازه کرش

بجز کرش های 16 و 18 اینچ که بیشتر درامرها از آن استفاده می کنند، از اندازه های نرمال و حتی عجیب 12 تا 22 اینچ هم استفاده میشود.

ادامه در بخش دوازدهم …….

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *