آموزش, مقالات

مصاحبه اختصاصی سایت ایرانین درامر با آنیکا نیلز (بخش اول)

تقریبا اوایل سال ۹۳ بود که من با آنیکا آشنا شدم، میشه گفت همزمان بود با گل کردن ویدیو ALTER EGO تو یوتیوب که خود من رو واقعا تحت تاثیر قرار داده بود، چون من تا به حال درامر دختری ندیده بودم که انقدر با گروو و تاچ خوبی ساز بزنه و تکنیک دست (مولر) در حد عالی داشته باشه، همون موقع که بود که با دیدن تکنیک دست آنیکا، من و دوستم درصد بالایی رو احتمال میدادیم که آنیکا شاگرد استاد کلاوس هسلر بوده باشه.

تابستون شد و کلاوس هسلر برای بار دوم به ایران اومد، و روز اول که باهم صحبت میکردیم من از ایشون پرسیدم که آیا آنیکا شاگرد شما بوده؟! و ایشون گفت بله، و چیزی که برام خیلی جالب بود این بود که استاد هسلر گفت; من انتظار داشتم با تکنیک و توانایی که این دختر داره، خیلی زودتر از این ها و حداقل ۲ سال پیش به این محبوبیت و معروفیت میرسید.
بعد از رفتن استاد هسلر، با خود آنیکا هم راجع چیز هایی که از کلاوس هسلر یاد گرفته بود صحبت کردم و بعد به این فکر کردم که بد نباشه در قالب یک مصاحبه سوال هایی که بعضا تعداد بیشتر شون رو خود اعضای برای من فرستادند ازش بپرسم، ایده و طرز فکر های جالبی رو از این نوازنده آلمانی که در یک مسیر پیشرفت سریع قرار گرفته خواهیم شنید!

آنیکا نیلز از اون دسته از درامر های است که نمیشه فقط به عنوان درامر بهش بسنده کرد، آنیکا واقعا همونقدر که درامر خوبی هست موزیسن و هنرمند خوبی هم هست. او شاگر اشخاصی مثل کلاوس هسلر، یوست نیکل و ادو دامن بوده که هر یک وزنه هایی در درامز آلمان و اروپا به حساب میان. بخش اول مصاحبه با آنیکا نیلز :

-اول از همه، ممکنه از گذشته و دوران کودکیت برامون بگی؟ اولین جرقه‌ای که باعث شد به درامز علاقه‌ مند بشی چی بود و چه زمانی توی گروه شروع به فعالیت کردی؟

همه چی از درام ست پدرم توی انباری شروع شد. پدرم درامر بود و من این فرصت رو داشتم که هرموقعی میخوام روی ست اون تمرین کنم. البته اون منو به سمت درامز نبرد چون خودش اینطور ترجیح می داد؛ در واقع من خودم به سمت درامز کشیده شدم. هرچند که واقعاً فرایند این اتفاق رو یادم نمیاد! اون موقع من چهار یا پنج سال داشتم. دو سال بعد، پدر و مادرم من رو در یک مدرسه موسیقی که کلاس های هفتگی درامز داشت ثبت نام کردند. تو سن ده سالگی، نواختن درامز تو یک ارکستر محلی رو شروع کردم. اونجا یه دختری بود که کلارینت می زد. بعد از چند وقت، بهم گفت که چند نفری تو مدرسشون هستند که دنبال درامر  ‌میگردن. ازم خواست که اگر تمایل دارم برم و یک امتحانی بکنم که اگرخوشم اومد درامر گروه اونا بشم، که یه گروه راک بود. من واقعاً دلم ‌میخواست اینکارو بکنم؛ و اون دختر همه‌ی کارها رو ردیف کرد و من تونستم به گروه راه پیدا کنم و سالها تو همون گروه ساز میزدم. اون زمان یازده سالم بود. همه چیز برام تازگی داشت؛ همه‌شون پنج یا شش سال ازم بزرگتر بودن و تقریباً مدرسه رو تموم کرده بودن. ولی پدر و مادرم کامًلا حمایتم ‌می کردن و هر هفته منو سر جلسه های تمرین می رسوندن.

-تو بچگیت میخواستی چیکاره بشی؟ اون موقع هم میخواستی یه موزیسین بشی؟

بله همین بود! واقعاً همین بود؛ ولی پدر و مادرم می خواستن که من یه شغل “معمولی” هم داشته باشم، بیشتر به خاطر ثبات مالی و آینده ی شغلی و این چیزها. برای همین بود که من علوم اجتماعی و تربیتی خوندم و سالها تو مهد کودک کار کردم. بعد از مدتی فهمیدم که این کار چیزی نیست که بخوام برای بقیه عمرم ادامه اش بدم. فقط میخوام موسیقی بسازم و درامز بزنم. بنابراین از شغلم خارج شدم و شروع به خوندن درامز تو POPACADEMY کردم.

-الآن رو چی داری کار می‌کنی؟ ایده ‌هایی داری که بتونه به یه سولو آلبوم منتهی بشه؟!

همین الآن، دارم رو چندتا آهنگ برای ویدئوهای بعدیم کار می کنم که احتمالا دسامبر ۲۰۱۴ تموم میشه. بعدش چندتا ویدئوی دیگه پیش رو دارم، که بخشیش همراه با یک گروه کامله، که این یعنی کار و زحمت بیشتر برای من.
همچنان اید‌ه ی تهیه‌ ی یک سولو آلبوم رو تو سرم دارم، احتماًلا سال ۲۰۱۵ یه فکری براش می کنم!

– چه حسی داره که درام یه قطعه‌ای رو بزنی که کاملا خودت ساختیش؟!

عالیه! توخلاقیت به خرج دادن کامًلا دستم بازه؛ یعنی میتونم درام رو طوری که به نظرم دقیقاً روی قطعه میشینه، تنظیم کنم و بنوازم. برای یک موزیسین، این یه آزادی کامله. واقعاً خوشحالم از اینکه امکان کار کردن به این شیوه رو دارم.

– همونطور که می‌دونی، “کلاوس هسلر” تا حالا دو بار اینجا تو تهران مسترکلاس و ورک شاپ‌هایی رو برگزار کرده. اون درامر فو ‌قالعاد ‌هایه و شخصیت بی نظیری هم داره. در ‌سهایی که باهاش گذروندی رو چطور توصیف می‌کنی؟ به نظرت کلاوس چه تأثیری روی روش درام نواختن تو داشته؟

کلاوس یکی از بهترین استاد هاییه که تا حالا داشتم. منظورم اینه اون واقعاً بلده چطور تدریس کنه. درامر های خیلی خوب،زیادن؛ ولی خب هر درامر خوبی لزوماً معلم خوبی نیست. فکر میکنم اون بیشترین تأثیر رو روی پیشرفت تکنیک دستم داشت. من تمام تکنیک هاش رو درس به درس تو یوتیوب نگاه کردم به علاوه فرصت این رو داشتم که هر چی میخوام ازش بپرسم.

– اخیراً سرت خیلی شلوغ بوده. معمولا چقدر وقت صرف تمرینات می‌کنی؟ تازگیا چه تمریناتی بیشتر انجام میدی؟

تو چند ماه اخیر وقت تمرین زیادی نداشتم. مجبورم که برای زمان تمرینام خیلی دقیق زمان بندی کنم؛ در غیر اینصورت نمیتونم تمرین هام رو به طور مستمر و پیوسته انجام بدم. معمولا تو هفته چهار یا پنج ساعت برای تمرین وقت دارم؛ به علاوه یه سری تمرین هایی روی پد برای خونه. باید بگم که روش تمرین خیلی مهمتر از مدت زمان تمرینه. الان بیشتر وقتم رو به تمرینات TIME MODULATION و RHYTHM ILLUSION که توی ALTER EGO استفاده کردم و یه سری چیزای ثابت مثل تمرین روی تایمینگ بهتر در تمپو های مختلف.

– بزرگترین اید ‌های که تا به حال برای نواختن درام دنبال کردی چی بوده و چطور گسترشش دادی تا بتونی نوازندگیت رو به سطح بالاتری ارتقا بدی؟ فکر می‌کنی روش تمرین خاصی هست که باید روی اون کار کنی؟

بزرگترین اصلی که دنبال کردم، نواختن GROUPING ها بوده. JOST NICKEL، یکی از استادهام توجهمو بهش جلب کرد. هیجان انگیزترین موضوعی بود که تو نوازندگیم باهاش درگیر بودم. چند سال اخیر مطالب زیادی در مورد GROUPING ها یاد گرفت ‌هم. نواختنشون روی درام‌ست با  STICKING های مختلف و انواع ORCHESTRATION ها، موضوعیه که میتونین تا آخر عمرتون روش وقت بگذارید. یه داستان پایان ناپذیره! در سالهای اخیر زمان زیادی رو برای تمرین روی این موضوع اختصاص داده‌ام. فکر میکنم هر کسی وقت زیادی توی اتاق تمرینش بگذرونه، بالاخره میتونه یک چهارچوب مشخصی برای تمرینهاش درست کنه. من اغلب یک سری رودیمنت رو برای گرم کردم (WARM-UP) در نظر می گیرم. بعدش پشت ساز میشینم و تمرین میکنم. وقتم رو به بخش های مختلفی مثل GROOVE ها، FILL ها و (INDEPENDENCE) ناوابستگی اختصاص میدم. هر قسمت برنامه زمان بندی خودش رو داره و هر اتفاقی که قراره بیفته، از قبل پیشبینی و برنامه ریزی شد‌ه هست. مهمه که بدونین دقیقاً چه چیزهایی رو دارین تمرین می کنین؛ باید بتونین روزها و هفته‌ ها تکرارشون کنین. این روش تمرین منه و ممکنه به درد شما هم بخوره!

– آیا با محدودیتهای فیزیکی هنگام نواختن مواجه می‌شی؟ اغلب دخترها دچار کمبود قوای بدنی و استقامت هستن. پیشنهادت برای بالا بردن استقامتشون چیه؟ ممکنه تمرینی برای حل این مشکل ارائه کنی؟

بله من هم با محدودیت‌های فیزیکی مواجهم. منظورم اینه که به عنوان یک زن، بدنت کاملا متفاوت از یک مرد عمل میکنه. در این مورد، UDO DAHMEN، یکی دیگه از اساتیدم، حرف خیلی خوبی بهم زد. اون پیشنهاد کرد روی تکنیک هام کارکنم. میتونه راهی باشه که بشه یک اجرا رو به راحتی پشت سر گذاشت.من شروع به تمرین کردم و هنوزم دارم ادامه میدم. اون درست می گفت؛ الآن خیلی راحت‌تر از پس یه اجرا یا پنج ساعت تمرین در روز برمیام.

پایان بخش اول
نویسنده : سینا نجفلو
ترجمه : دارا تیموریفر
نوازندگان درامز ایران

تگ‌ها: Anika Nilles آنیکا نیلز، Iranian_Drummer Sina najaflou

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *