آموزش, مقالات

مصاحبه اختصاصی سایت نوازندگان درامز ایران با درک رادی (بخش دوم)

قسمت دوم :
اگر شما واقعا از نواختن درامز لذت میبرید… آنوقت یک شغلی پیدا کنید که با حقوقش بتونید، در هر زمان و شرایطی که خواستید درامز بزنید.

خوب شاید یکی از سوال برانگیز ترین موضعات برای من همیشه وارم آپ بوده، اینکه چطور بتونم دست های خودم رو گرم کنم برای ساز زدن، معمولا از فینگر تکنیک روی پیانو استفاده میکنم و کمی هم حرکات کششی انجام میدم، حالا تو چه راهی رو برای گرم کردن دست ها پیشنهاد میکنی؟

درک رادی : به نظرم انجام حرکات کششی قبل از ساز زدن کلید گرم کردن شماست! و اینکه واقعا نمیتونم بهتون بگم که چقدر نوشیدن آب نقش مهمی رو بازی میکنه! کار دیگه ای هم که میتونید بکنید اینه که رو هر چیزی که میتونید با استیک هاتون بزنید و اونها رو از خودتون دور نکنید!

اگر بخوای یک متد برای افرادی که در ابتدای راه هستن و دسترسی به استاد ندارن معرفی کنی، چی کتاب هایی رو بیشتر از همه پیشنهاد میکنی؟

درک رادی : با بقیه ساز بزنید! این تنها راهی هست که از شما یک موزیسن خوب و کاردرست میسازه، اینطوری شما خیلی بیشتر از اینکه بشنید تو اتاقتون و تمرین کنید، یاد خواهید گرفت. و البته همیشه گفتم که اگر شما بتونید کتاب استیک کنترل رو با دست و پا به خوبی بزنید، شما دیگه یک نوازنده معمولی نخواهید بود!

حالا چه توصیه هایی برای اونها که میخوان تو نوازندگی خودشون پیشرفت کنن داری؟

درک رادی : خودتون رو از اتفاقات روز صنعت موسیقی همیشه باخبر نگه دارید، خیلی از موزیسن ها در حال انکار وضعیت کنونی صنعت موسیقی هستند. چیزی رو پیدا کنید که تقاضا داشته باشه، نه چیزی که در حال حاضر وجود داره. یک صدای جدید باشید نه صدایی که قبلا شنیده شده!

خوب راجع به نوازنده های حرفه ای چطور، خیلی از درامر های ایرانی علاقه دارند که راه خودشون رو به این صنعت پیدا کنند و نه تنها با گروه های ایرانی، بلکه با گروه های بزرگ آمریکایی و اروپایی همکاری داشته باشند. چه توصیه هایی برای اونها داری؟

درک رادی : بهترین نصیحتی که میتونم بکنم اینه که چیزی رو ارائه بدید که بقیه ناتوان از انجامش باشند! این واقعا تنها راه موفقیت در دنیای موسیقی هست، خیلی از نوازنده ها هستند که همگی دارن یک کار رو انجام میدن و تقریبا هم خیلی خوب دارن از عهده اش بر میآن، و همینطور نوازنده های فوق العاده خوبی هستند که تقریبا غیر ممکنه که بتونن از این امتیاز خودشون استفاده کنند و به یک نوازنده شاخص تبدیل بشند، کاری که انجام میدید رو نسبت به بقیه، متفاوت انجام بدید! این دقیقا راهی بود که من رو با خودش به اینجا آورده، وقتی همه به سمت راست رفتند، من به سمت چپ چرخیدم، از تقلید کردن از بقیه دوری کنید و خودتون باشید، روح و شخصیت خودتون رو به نوازندگیتون بیارید نه شخص دیگه ای رو. آنوقت خودتون متوجه میشد که کدوم راه رو باید برید، نباید فقط به خاطر اینکه یکی تونسته بالاتر از گروه چیزی رو ببینه، دلیل نمیشه که بقیه هم بدون هیچ فکری دنبال اون حرکت کنند، راه دیگه ای رو انتخاب کنید برای خودتون!

به عنوان یک موزیسن موفق نظرت راجع به یوتیوب چی هست؟

درک رادی : مثل هر چیز دیگه ای میتونه یه پایان یا یک شروع باشه، یک راه عالی برای دسترسی به یک طیف وسیع مخاطب هستش، اما خوب بازم اگر شما کاری رو انجام بدید که قبلا اشخاص دیگه انجام داده اند اونوقت دیگه زیاد بازده مناسبی برای شما نخواهد داشت، البته ممکنه که شما آمار بازدید هاتون افزایش پیدا کنه اما این لزوما به این معنی نیست که اون تعداد برای شما به پول و موفقیت تبدیل میشه.

آیا به نظرت میتونه باعث موفقیت تو حرفه موسیقی بشه؟

درک رادی : یوتیوب نه زیاد، اما اینترنت چرا میتونه! تا اونجا که من اطلاع دارم اینترنت یک بازار و صنعت موسیقی هست برای خودش، و آینده هم داره به این سمت قدم میگذاره، و اگر موزیسن ها نخوان این حقیقت رو قبول کنند به زودی از صحنه محو خواهند شد.
مردم فقط ۱۰۰ سال هست که دارن برای موسیقی پول پرداخت میکنن، ۹۰ هزار سال گذشته رو که معاملات مردم به صورت داد و ستد بود رو در نظر بگیر، اون موقع موسیقی مجانی بود، و یادت باشه که این چرخه همیشه تو تاریخ تکرار میشه!

در نوازندگیت، بیشتر از چه نوازندگانی تاثیر گرفتی؟

درک رادی : خوب مطعمنا من هم مثل همه از بادی ریچ، وینی کالیوتا، دیو وکل، بیلی کبهام، تونی ویلیامز و … خیلی تاثیر گرفتم و از این قائده مستثنا نیستم اما این ها نوازندگی هستند که من قبلا از آشنایی با موسیقی متال ازشون تاثیر میگرفتم، بعد از اینکه با این سبک موسیقی آشنا شدم میتونم از نیکو مک براین، اریک کر، رابرت سوییت، جنی هوگلن، پائؤل بوستاف، میک هریس، پت ساندوال و اکثریت درامر های این سبکی اسم ببرم. من سعی میکنم از همه درامر بهترین ها رو یاد بگیریم، پس میتونم بگم همه درامر ها در نوازندگی من تاثیر گذار بودند تا به امروز.

چقدر زمان صرف تمرینات شخصی خودت میکنی در روز؟

درک رادی : امیدوارم که ناامیدت نکرده باشم، ولی هیچی (خنده). یک زمانی خیلی تمرین میکردم اما الآن ۱۵ سال میشه که از اون موقع ها میگذره، اما به جای تمرین هر روز ساز میزنم! ولی خیلی دوست دارم که دوباره مثل گذشته تمرین کنم، اتفاقا مدتی هست که میخوام یک دوره “چطور تمرین کنیم؟” رو شرکت کنم، اما در حال حاضر خیلی مشغول زندگی شخصی خودم هستم

به نظر خودت چه شخصی تا به حال بیشترین تاثیر رو بر روی زندگیت داشته؟

درک رادی : امیدوارم که تاثیر مثبتی بوده باشه (خنده) – خوب پدر و مادرم، همسرم و دوستانم. اونها بیشتر چیز هایی که تو زندگیم بلدم رو بهم یاد دادن.

درک بدون تعارف میتونم بگم که تو یکی از صادق ترین آدم هایی هستی که تا به حال دیدم و میشناسم، و خود همین یکی از دلایلی هست که من رو شیفته و مجذوب نه تنها نوازندگی بلکه شخصیت تو میکنه، چون هر وقت به حرف های تو گوش کردم واقعا حس دلسوزی خالصانه تو رو که میخوای به همه ما کمک کنی تا یک نوازنده بهتری بشیم احساس کردم، و به شخصه دیدم که به هیچ وجه برای تو اهمیت نداره که با حرفت باعث رنجش چند نفر میشی، اگر اعتقاد داشته باشی که حرفت درسته، تا آخر از اون دفاع میکنی، راحت تر بگم تو هیچوقت نخواستی که پشت نقابی پنهان بشی تا مردم بیشتری رو جذب کنی، حالا خیلی برای من جالبه که بدونم از دیدگاه چنین آدمی زندگی چه معنایی داره؟ منظورم اینه که چطور به زندگی شخصی خودت نگاه میکنی و چه چیزی باعث شده تا ما با این صفات تو رو بشناسیم؟

درک رادی : راستش من خیلی بیشتر از اینکه بخوام به شما چیزی یاد بدم که درامر بهتری بشید، میخوام که چیزی به شما یاد بدم که یک انسان بهتری در زندگی خودتون بشید و نه فقط یه آدم به درد نخور که درامز میزنه!
به طور مثال چیزی که من به خاطر کار کردن تو سبک اکستریم متال خیلی زیاد میبینم اینه که خیلی از دوستان من از این شعار “متال برای زندگی” به عنوان بهانه ای برای نداشتن هیچ هدفی تو زندگیشون استفاده میکنن که خوب خیلی ناراحت کننده است، خوب اونها واقعا به این اعتقاد دارن که موسیقی متال تمام زندگی اونها هست اما بذار یکم واقع بین باشیم… اگر فردا که از خواب پاشدیم، دیگه موسیقی متالی در کار نباشه چی؟!
موسیقی متال دنیای خیلی کوچکی هستش، و من خیلی وقت ها تعجب میکنم که چرا مردم واقعا میخوان که انقدر کوچک بمونن و رشدی نداشته باشن. باور کنید که شاید کسی رو پیدا نکنید که بیشتر از من عاشق این سبک موسیقی باشه، اما اون فقط به موسیقی ربط پیدا میکنه نه اینکه بخوام با زندگی و آینده خودم بازی کنم، اون فقط و فقط یک سبک موسیقی هست که در کنار سبک های دیگه من ازش لذت میبرم، اگر هر کدوم از طرفدار های من بخواد بابت این حرفم در مقابل من جبهه بگیره باید بگم که من به همچین طرفداری که ذهن کوچکی داره نیازی ندارم.
علاقه داشتن به این سبک موسیقی یه چیز هست و انسان بودن و به درد به خور بودن توی دنیا واقعی یه چیز دیگه!

راستش میتونم بگم تو من رو هم متعجب کردی با این جوابت، خوب در حال حاضر در زندگیت، از چه چیزی بیشتر از همه لذت میبری؟

درک رادی : سکوت!!! به نظرم سکوت خیلی هنرمندانه تر و زیباتر از هر چیزی هست که توی این ۱۰ سال اخیر توی دنیای موسیقی منتشر شده.

به چه چیز های دیگه ای در کنار پرورش مار و نوازندگی درامز علاقه مند هستی؟
معمولا زمان خودت رو وقتی پشت درامز نیستی چطور سپری میکنی؟

درک رادی : تقریبا به همه چیز علاقه مندم، عاشق درامز و مار های خودم هستم
و از اینکه میتونم از هر دوی اونها مخارج زندگی خودم رو تامین کنم بسیار خوشحالم، اما در کنار همه اینها خیلی به ورزش های گلف، قایق سواری و ماهیگیری و به طور کلی هر چیزی که ذهن من رو از مشغله های روزمره زندگی دور کنه و باعث شه که من از خونه بزنم بیرون، علاقه مندم، من خیلی دوست دارم که بیشتر زمان خودم رو بیرون از خونه بگذرونم برای همین معمولا خیلی به ساحل میرم و عاشق شنا کردنم.

توی نوازندگی خودت بیشتر به دنبال این هستی که ایده های جدیدی رو خلق کنی یا قصد داری کار متفاوتی رو ارائه بدی؟

درک رادی : خوب راستش دوست دارم بیشتر ایده های جدیدی رو توی نوازندگی خودم به وجود بیارم اما بیشتر ذهنم درگیر زندگی و لذت بردن از اون هست.

خوب در آخر اگر بخوای به عنوان یک موزیسن موفق توصیه ای به خوانندگان و هنرجو های خودت بکنی، اون چه خواهد بود؟

درک رادی : اگر شما واقعا از نواختن درامز لذت میبرید… آنوقت یک شغلی پیدا کنید که با حقوقش بتونید، در هر زمان و شرایطی که خواستید درامز بزنید و هیچ محدودیت دیگه در کار نباشه!

پایان قسمت دوم

نویسنده و مترجم : سینا نجفلو
– تابستان ۱۳۹۳ ۰ سایت نوازندگان درامز ایران –

مصاحبه اختصاصی سایت  نوازندگان درامز ایران با درک رادی (بخش دوم)

تگ‌ها: Derek Roddy Sina Najaflou Interview

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *