آموزش, مقالات

مصاحبه اختصاصی سایت نوازندگان درامز ایران با درک رادی (بخش یک)

خوب درک، امیدوارم که خوب باشی و از زمانی که به من دادی بابت مصاحبه پشیمون نشی! 🙂 اولین سوالی که شاید ذهن من رو برای مصاحبه با تو درگیر کرد، گروه جدید تو سرپنتز رایز بود، اینکه خوب الان در چه وضعی به سر میبرید و چه خبر از آلبوم جدیدتون؟

درک رادی : خوب باید بگم Serpent’s Rise در حال حاضر بند اصلی من هستش.اون اوایل من هم مینوشتم هم رکورد میکردم در حقیقت من همه کارهارو انجام میدادم . من چند تا دستیار داشتم ولی اونا هیچ وقت تا اخرش با من نبودن پس من مجبور بودم تا اخر همه ی کارهارو خودم تنهایی انجام بدم .در حقیقت بند چند تا عضو هم داشت که یکی از اونا Mike Morano گیتارست بود که تو چند تا بند محلی فلوریدا هم نوازندگی کرده بود . یکی دیگه از گیتاریست ها که دوست دوره ی دبیرستان من هم بوده Robert Paterson . ما ۲۰ سال با هم دیگه در ارتباط نبودیم اما در سال گذشته اون دوباره برگشت و گفت دوباره می خواهم شروع به زدن گیتار کنم این بهترین فرصت برای نوشتن یک اهنگ جدید بود وقتی که شروع کردیم به نواختن تصمیم گرفتیم یگ گروه جدید تاسیس کنیم اما پیدا کردن عضو کار بسیار سختیه .

شما دو تا البوم رو به عنوان “Serpent’s Rise” (Serpent’s Rise – 2010 & Serpent’s Rise 2 – 2012) تا به حال منتشر کردید، بازخورد دوستان، طرفداران و منتقدان درباره ی این البوم چی بوده ؟

درک رادی : همه چیز تا به حال فوق العاده بوده. ما حتی از کسانی که این سبک موسیقی رو دوست ندارند هم بازخورد های عالی گرفتیم که واقعا حیرت انگیزه .این خیلی خوبه کسایی که به این نوع سبک علاقه ای نداشتن می گفتن این البوم خوبه . من فکر میکنم چون این البوم خواننده نداشت خیلی به این مساله کمک کرد.

کدام اهنگ از این البوم بیشتر باعث میشد تا شنوندگان واکنش نشون بدن در اجراهای زنده ای که تا به حال داشتید؟

درک رادی : همه ی اونا خوبن ولی اهنگ سریع تر باعث میشه ادم بیشتر هد بزنه ها ها :دی

خبر تازه ای از آلبوم جدید Serpent’s Rise داری؟

درک رادی : من دارم البوم رو میکس میکنم . در طی 2 ماه اینده اماده میشه و در سایت www.derekroddy.com قرار داده میشه

خوب شاید الان همه دیگه صبرشون لبریز شده که بریم سراغ سوالات تخصصی خودمون! درامز شاید اولین دلیلی باشه که ما رو به اینجا آورده!!!

چه تمرین هایی رو انجام میدی یا بهتر بگم انجام دادی که باعث پیشرفت در نوازندگیت شدن؟

درک رادی : تمرین درست گوش کردن!
اصلا اهمییت نداره که شما چقدر نوازنده تکنیکی هستید، اگر از نعمت درست گوش کردن محروم باشید، از هیچکدوم اونها نمیتونید درست استفاده کنید!
اتفاقا در حال کار بر روی ساخت دی وی دی ای با همین موضوع هستم که از پاییز کلید خورده!
در کنار درست گوش کردن، من خیلی از زمانم رو به موسیقی نواختن میگذرونم، و خیلی وقت کمی رو برای تمرینات شخصی صرف میکنم، اما هیچ وقت از تمرین سینگل استروک بین پاها و دست ها غافل نمیشم!
علت اینکه من هنوز این سبک موسیقی رو تمرین میکنم اینه که استایلم رو از دست ندم اما درام زدن خیلی فراتر از اجرای یه مشت نت در بالاترین تمپوی ممکن هست.هیچ دخلی به تند نواختن و یا تکنیکی زدن نداره.در حقیقت تنها دلیلی که میتونم سریع بنوازم اینه که من دارم توی این سبک از موزیک ساز میزنم. نه به خاطر اینکه زیاد تمرین میکردم!
بلکه بخاطر این بود که خودمو وسط اقیانوسی از کوسه ها تصور کردم و شروع کردم به شنا کردن تا جان خودم رو نجات بدم! مطمعنا اولش در هم برهم و کثیف بود اما با گذر زمان و اجرای بیشتر با گروه همه به خودی خود درست شد.و این چیزی هست که از این استایل اجرا انتظار میره.با نشستن تو اتاق و یواش یواش تمپو رو بالابردن بدون اینکه بخوای واقعا تلاش کنی که انجامش بدی هیچ آینده ای برای تو در بر نخواهد داشت!

خوب این که تو میتونی اکثر ضبط های خودت رو توی مدت زمان خیلی کم و با یکبار زدن انجام بدی، خصوصیتی هستش که باعث معروفیت تو شده، اما سوال اینه که چه تمریناتی میتونه به درامر ها کمک کنه تا در حداقل زمان ممکن به نتیجه دلخواه خودشون توی ضبط برسن؟

درک رادی : هیچ تمرینی وجود نداره. حداقل تا اونجا که من میدونم.
اما.مهمترین چیز اینه که, از اینکه بخوای چیزی رو بزنی که نمیتونی، دوری کنی!!! از قابلیت ها و نوزاندگی خودت آگاه باش و سعی کن بر چیز هایی که بلدی کاملا مسلط باشی، ما همیشه راجع به این فکر میکنیم که چه چیز هایی رو نمیتونیم بزنیم و به کل چیز هایی رو که بلدیم رو فراموش میکنیم.وقتی تو مطمعن هستی که میتونی یه این قسمت رو خیلی خوب و تمیز بزنی بقیه موارد خودشون خیلی سریع اتفاق میوفته ولی اگه داری کاری رو انجام میدی که واقعا در حال حاضر تواناییش رو نداری… هرگز به نتیجه نمیرسی و باعث سرافکندگیت میشه.
شناختن نوازندگی خودت و چیزی که در اون مستعدی بزرگترین کلیده.هیجوقت سعی نکن آهنگی رو با تمپو ۲۴۰ ضبط کنی وقتی که میتونی اون آهنگ رو به خوبی در تمپوی ۲۳۵ اجراش کنی.بیشترین وقت رو توی استودیو اونایی میگیرن که میفهمن نمیتونن اون ایده هایی رو که داشتند رو توی ضبط پیاده کنند.سریعترین راه برای ضبط کردن اینه که چیزیو اجرا کنی که میدونی واقعا از پسش بر میای!!!

بزرگترین مشکلی که توی تمپو های بالا زیاد باهاش روبرو میشی چی هست؟ و چطور سعی میکنی که درستش کنی؟

درک رادی : تمپو به خودی خود یک مشکل بزرگ محسوب میشه و جای هیچ سوالی رو باقی نمیگذاره، اما اگر تمپو تنها مشکل شماست، راه حلش این هست که اون رو پایین بیارید! هیچ خجالتی نداره که یک آهنگی که تو تمپو ۲۳۰ بوده رو با تمپو ۲۲۰ بزنید، اما میدونید چی خجالت آوره؟! اینکه تو نتونی تو تمپو ۲۳۰ ساز بزنی، ولی بخوای که به اجبار اینکار رو انجام بدی و وقت خودت و بقیه رو تلف کنی! خوب آره شاید بتونی یه جوری با مهندس صدات درستش کنی و کسی هم نفهمه، ولی من هیچوقت این کار رو انجام نمیدم، من میگم که چرا باید یک همچین استاندارد بالایی رو برای خودت در نظر بگیری وقتی که در نهایت میخوای با تقلب و کمک بقیه از پسش بر بیآی؟
اول از همه ببین آهنگی که میخوای برنی انقدر ارزش حرص خوردن بر سر تمپو رو داره یا نه! یک آهنگ خوب آروم خیلی بهتر از یک آهنگ بد سریع هست!

خوب چقدر از نظر شما تغذیه میتونه توی نوازندگی افراد تاثیر داشته باشه؟ و بهترین عنصر غذایی که شما پیشنهاد میکنید چی هست؟

درک رادی : آب! آب! آب! هر چند بار که این رو بگم، بازم کم گفتم! آب!!!
عضلات شما برای اینکه شل باشن به هیدروژن و اکسیژن نیاز دارن و دیگه اینکه بتونید موقع ساز زدن خوب نفس بکشید!!! شاید مسخره به نظر بیاد اما من خیلی از نوازنده ها رو دیدم که قبل از دابل باس یا بلست بیت زدن، نفس خودشون رو حبس میکنن و اینطوری خیلی فشار به خودشون وارد میکنن!
بهتره یه نت فرضی برای خودتون روی اسنر در نظر بگرید که بهتون نفس کشیدن رو یادآوری کنه! و برای استقامت بیشتر تا اونجا که میتونید آب بنوشید، و از خوردن نوشیدنی های قندی مثل نوشابه های انرژی زا و ماالشعیر پرهیز کنید و نوشیدن اونها رو به بعد از اجرا موکول کنید!

مصاحبه اختصاصی سایت  نوازندگان درامز ایران با درک رادی (بخش یک)

از نحوه کوک کردن سازت برای ما بگو و اینکه آیا روش خاصی داری که به صدایی که میخوای سریع تر برسی؟

درک رادی : من خیلی شل کوک میکنم، حتی باس درام رو! درسته که شما از یک پوست شل ریباند زیادی نمیتونی بگیری اما نحوه ساز زدن من طوری هست که زیاد متکی به ریباند نیست، برای من بیشتر شبیه این میمونه که دارید روی بالشت ساز میزنید، برای همین هست که خیلی از حرکت مچ استفاده میکنم، و حرکت انگشت ها زیاد برای من کاربرد نداره، اما این نکته رو هم یادآور بشم که کوک کردن یک موضوع کاملا شخصی هست و هیچ درست یا غلطی وجود نداره در این باره، اگر این صدایی هست که شما دوست دارید اونوقت اون صدا، صدای درست برای شما هست!

سوال بعد راجع به کنترل هست و اینکه چطور بتونیم کنترل بهتری بر دست های خودمون داشته باشیم؟

درک رادی : با سریع زدن! من همیشه با اساتید دیگه بر سر اینکه آیا “آرام شروع کنید” برای یک نوازنده سبک اکستریم متال مناسبه یا نه جدل دارم، متاسفانه باید بگم که این روش در مورد این یک سبک به خصوص کار نمیکنه! اگر ساز زدن تو تمپو های پایین به ما کمک میکنه تا به تمپو های بالا برسیم، پس چرا ما همیشه دنبال افزایش سرعت هستیم؟
یا مثلا اگر تمپو های پایین دروازه ای هست به سمت تمپو های بالا. پس چرا خیلی از درامر ها که میتونن توی تمپو های بالاتر از ۲۰۰ ساز بزنن، تو تمپو های ۱۴۰ تا ۱۷۰ خیلی به مشکل میخورن؟! به نظرم بیشتر باید راجع به این مسئله فکر کرد.

مصاحبه اختصاصی سایت  نوازندگان درامز ایران با درک رادی (بخش یک)

ادامه دارد…

تگ‌ها: درک-رادی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *