آموزش, مقالات

مصاحبه اختصاصی سایت نوازندگان درامز ایران با کلاوس هسلر

مصاحبه اختصاصی سایت  نوازندگان درامز ایران با کلاوس هسلر

 

سینا نجفلو : خیلی ها علاقه مند هستند که بدونند شما چطور درامز زدن رو شروع کردید، کی و کجا و چیز های دیگه که به اون روز ها بر میگرده، اگه میشه کمی برای ما از اون زمان صحبت کنید.

کلاوس هسلر : تقریبا ۴ ساله بودم که درامز رو شروع کردم، بیشتر به خاطر اینکه توی خونه ما یک ست درامز بود و دلیل دیگه هم این بود که هر دو پدربزرگ من به همراه پدر و برادرم در حرفه موسیقی بودند و خود این خیلی به پیش اومدن این موضوع کمک کرد، بیشتر از این دیگه چیز زیادی برای تعریف کردن نداره.

سینا نجفلو : چطور شد که با شرکت Mapex قرارداد بستید ؟

کلاوس هسلر : قبل از اینکه من با Mapex قرارداد ببندم حدود ۱۰ سال با شرکت ‪Pearl ‬ قرارداد داشتم که اون موقع یه سری تغییرات در خط تولید و نحوه پخش شرکت Pearl ایجاد کردند که باعث شد ترجیح بدم قرارداد خودم رو با شرکت دیگه ای منعقد کنم. که در اون زمان، من بیشترین پتانسیل رو در شرکت Mapex دیدم، و جدا از اینکه از درامز های Ma‪pex ‬ خیلی خوشم میومد. نحوه ارتباطات شرکت که بر مبنای ارتباط متقابل بود باعث شد تا من با اون شرکت قرداد رو امضا کنم، و امروز میتونم بگم که یکی از بهترین تصمیم هایی بوده که در طول دوران زندگیم گرفتم. سینا نجفلو : چطور شد که با Jim Chapin آشنا شدید ؟

کلاوس هسلر : من Jim Chapin رو اولین بار توی فروشگاه موسیقی فرانکفورت دیدم و بعدش در سال ۱۹۹۱ توی مدرسه موسیقی خصوصی که در اونجا مشغول به تدریس بودم، دوباره Jim Chapin رو ملاقات کردم.

سینا نجفلو : خوب تا به حال ۳ کتاب به نام های Open Hand Drumming 1‪,‬ Open Hand Drumming 2 و Daily Drumset Workout از طرف شما منتشر شده، به نظرتون کتاب بعدی شما چه خواهد بود ؟ چه اسمی رو برای اون اتخاب خواهید کرد ؟

کلاوس هسلر : در حال حاضر مشغول کار روی نسخه دیجیتال Open Hand Drumming 1 و Daily Drumset Workout هستم، و همینطور نسخه دوم Collapsed Rudiments، اینها حتما قبل از کتاب جدیدم منشتر خواهند شد. برای کتاب بعدی هم قصد دارم کتابی راجع به پلی آلانگ های رودیمنت در کنار رودیمنت های سنتی و رودیمنت های خودم تهیه کنم،تقریبا در حال نگارش این کتاب هستم و فکر کنم برای پاییز یا زمستان ۲۰۱۴ باید آماده بشه، البته قصد بر این هست که فقط بر روی iBook‪’‬s Store قرار داده بشه و فعلا خبری از نسخه چاپی نیست.

سینا نجفلو : اخیرا دی وی دی تحت عنوان ‪“Drumming Kairos”‬ منتشر کرده اید، تا به حال چقدر از سوی نوازندگان و هنرجویان مورد استقبال قرار گرفته ؟

کلاوس هسلر : تا به حال با استقبال خیلی خوبی مواجه شده، به نظر میرسه مردم خیلی خوششون اومده از این دی وی دی، و به نظر خودم یه نقطه عطفی توی سابقه کاری من به حساب میآد، چون تمام کار هایی که من توی این سال ها به عنوان یک مدرس انجام دادم رو کنار هم متصل میکنه و کتاب هایی که در گذشته نوشتم رو در یک غالب آموزشی-ویدیویی نشون میده. این دی وی دی خیلی به وضوح چیزی که من به عنوان یک نوازنده و یک مدرس هستم رو نشون میده که از این بابت خیلی خوشحال هستم.

سینا نجفلو : یک مدل پروتوتایپ توی ست شما دیده میشه، چه خصیصه ی خاصی این سیمبال رو از سیمبال های دیگه Sabian متمایز میکنه ؟ آیا شما همچنان به دنبال صدای جدید تری هستید و برنامه ای برای تولید یک مدل پروتوتایپ دیگه دارید ؟

هسلر : تقریبا یک سنج شبیه گاراز راید داشتم که سال های قبل به طور اختصاصی برای من درست شده بود، وقتی خواستیم که سنج جدید رو درست کنیم با توجه به خصوصیات اون سنج روی مدل جدید کار کردیم. برای من این سنج قابلیت های متعددی داره،ترکیبی از استیک دیفینشن بالا، صدای سرد و تیره و اینکه خیلی صدای زیادی تولید نمیکنه وقتی که با شولدر استیک میزنم. من یک مدل ۲۰ اینچی هم از این راید دارم، شاید روزی در آینده به ست اضافه اش کنم !

سینا نجفلو : به عنوان یک موزیسین که داعما در حال تور هستید، بزرگترین مشکلی که اکثر مواقع باهاش مواجه میشید چی هست ؟ گرچه به نظرم این سبک کاری خیلی چیز های مثبتی به همراه خودش داره اما اگر بخواید ۳ دلیل بد و ۳ دلیل خوب رو اسم ببرید، اونها چه چیزهایی میتونن باشن ؟

هسلر : معمولا هیچ سود و منفعتی بدون ضرر نمیشه، فکر میکنم این خیلی بستگی به این داره که به دنیا با چه دیدی نگاه کنی، اما خوب به نظرم تنها چیزی که میتونه خیلی بد باشه، ضعف توی برنامه ریزی و سازماندهی هست که میتونه شما رو با یه مشکل بزرگ مواجه کنه.

سینا نجفلو : وقتی که توی تور هستید، چطور کار های شخصی خودتون رو مدیریت می کنید ؟

هسلر : خوب، سعی میکنم وقتی توی سفر هستم تمام کار هارو تمام کنم و نیمه کاره رهاشون نکنم. فقط مواقعی که امکانش نیست که اون کار رو تموم کنم، به بعد موکولش میکنم. شما باید یه برنامه مناسب برای کارهاتون داشته باشید و کارهاتون رو الویت بندی کنید که کدوم رو باید الان انجام بدید و تموم کنید و کدوم رو به آینده موکول کنید. الآن که من در حال جواب دادن به این سوال ها هستم، قسمت اول رو توی فرودگاه بارسلونا نوشتم و قسمت دوم رو توی هواپیما.

سینا نجفلو : شما خیلی درگیر کار هستید، این مشغله کاری چقدر روی ساعات تمرین شما تاثیر گذاشته، در طول روز چقدر تمرین میکنید ؟ این مقدار در زمانی که در تور هستید چقدر هست ؟

چه مقدار زمان صرف تمرین رودیمنت ها میکنید ؟

هسلر : معمولا مقدار زمانی که برای تمرین بر روی درامز صرف میکنم با تمرین روی پد متفاوته، وقتی که در تور هستم رو استیج تمرین میکنم، برای تمرین رودیمنت ها و تکنیک های دست هم من یک کلکسیون تمرین رو آیپد خودم دارم که همیشه همراه خودم میبرم، حدودا بسته به شرایط سفر، اگر وقت باشه ۱ یا ۲ ساعت توی هتل تا ۱۰ دقیقه قبل اجرا تمرین میکنم.

سینا نجفلو : در حال حاضر خودتون چه تمرین هایی رو انجام میدید ؟

هسلر : بعضی وقت ها یه سری تمرین های قدیمی از کلکسیون تمرین های شخصی خودم، بعضی وقت ها چیز های جدیدی که دارم یاد میگیرم، واقعا سخته که جواب مشخصی بدم… خیلی وقت ها هم از کتاب های استیک کنترل و آکسان و ریباندز. و خیلی چیز های دیگه …

سینا نجفلو : واضح است تغذیه در همه ابعاد بسیار تاثیر گذار هست، اما چه تغییری در تغذیه روز مره میتونه به استقامت ما در نوازندگی هم کمک کنه ؟

هسلر : به نظر من کلید استقامت راحت نشستن پشت ساز هست، فکر میکنم وقتی که فشار وجود داشته باشه جایی رو برای استقامت نمیشه تصور کرد. شعار خود من به شخصه این هست : ‪کمترین حرکت ممکن بیشترین حرکت لازم‬. سینا نجفلو : سوالات زیادی در رابطه با اینکه چه تمرین هایی میتونه به تقویت دست ضعیف تر ما کمک کنه، وجود داره، شما چه روشی رو برای قوی تر کردن دست چپ توصیه میکنید ؟ آیا تمرین یا تکنیک جادویی وجود داره به طور کلی ؟ هسلر : نه ، به نظر من هیچ تمرین جادویی یا حقه ای وجود نداره، اول از همه باید فکرتون رو به کار بگیرید و بعد دست ضعیف تر خودتون رو. طرز فکر شما بسیار مهمه همونطور که تمرین هایی که انتخاب کردید بسیار اهمیت داره، در کتب من خیلی تمرکز بر روی این هست که از هر دو دست به طور مساوی استفاده بشه، چه ضعیف تر چه قوی تر. و اینکه مغز شما باید به شما هشدار بده که آیا در مسیر درستی هستید یا اینکه به بیراهه رفته اید و تمرکز خودتون رو از دست داده اید. و در آخر شما باید از دست ضعیف تر خودتون بیشتر استفاده کنید و همینطور در تمرین های خودتون جدیت داشته باشید.

سینا نجفلو : دلیل خاصی وجود داره که تام تام ۸ اینچ خودتون رو در سمت راست استفاده میکنید ؟ و همینطور دلیل اینکه در ست شما از تام تام ۱۲ اینچ خبری نیست چیه ؟

هسلر : خوب بیشتر به این دلیل که تام تام ۸ اینچ به من فضای بیشتری رو میده تا راحت تر از راید خودم استفاده کنم که در سمت راست قرار گرفته، از تام تام ۱۲ اینچ هم وقتی استفاده میکنم که واقعا چاره ی دیگه ای نداشته باشم بیشتر هم سعی میکنم خیلی شل کوک نکنم اونها رو. از طرفی من صدای تام تام ۸ اینچ رو بیشتر دوست دارم که خوب خیلی به سلیقه شخصی من بر میگرده.

سینا نجفلو : خوب استاد من همیشه به من گفته که اهمیتی نداره که شما چقدر سریع میتونید بزنید، مهم ترین مشخصه کنترل هست، اما سوالی که پیش میاد این هست که چطور ما کنترل خودمون رو افزایش بدیم ؟

هسلر : کنترل بدون ریلکس بودن به وجود نمیاد، مادامی که حرکات شما با فشار و کشمکش همراه باشه، کنترل حتی به ذهن شما هم خطور نخواهد کرد. پس ریلکس بودن پشت ساز مشخصه اصلی داشتن کنترل هست.

سینا نجفلو : چه متد درامز ی رو برای اشخاص مبتدی پیشنهاد میکنید ؟

هسلر : خوب این خیلی بستگی به سن هنرجو داره، ۶ ساله است یا ۱۶ ساله، از طرفی به این بستگی داره که متد برای اسنر درام یا درام ست هست، مطمعنا همه باید کتاب استیک کنترل رو داشته باشند، متدی که خیلی توصیه میکنم بهشون استیک کنترل هست.

سینا نجفلو : به نظر شما نوازندگانی که در ابتدای راه هستند چه قدم هایی رو تا یک نوازنده حرفه ای شدن پیش رو دارند ؟ چه توصیه ای به اونها میکنید.

هسلر : بازم سوال سختی پرسیدی. میترسم جواب این سوال به اندازه یک کتاب بشه. اول از همه شما باید ببینید که بهترین راه چیه و این سوال رو از خودتون بپرسید که آیا اینکه موسیقی بدون هیچ حرفه دیگه ای در کنارش، چیزی هست که بتونم برای زندگی آینده خودم تصور کنم ؟! در عمل ممکنه تبدیل به یک سفر طولانی و پر زحمت در طول عمرت تبدیل شه، و اینکه این احتمال هم هست که از همه چیز این حرفه راضی نباشی بدون که فقط درامر خوب بودن کافی نیست و فقط یک روی سکه هست، یادتون باشه که باید کار خودتون رو در وجه های مختلف داشته باشید و ارائه اش بدید، به طور مثل به خودت نگاه کنی و بگی که خوب من چه خصوصیت خاصی دارم که من رو منحصر به فرد کنه ؟ به طور کلی بحث راجع به این هست که آدم بتونه خودش و اثرش رو برای فروش ارائه کنه و همینطور آماده بشه که یک عمر در حال یادگیری باشه، که خوب شاید تفریح هم باشه اما نه همیشه !

سینا نجفلو : میتونید برای خواننده ها توضیح بدید که به چه علت روش Open Hand P‪laying ‬ رو به نوعی آینده درامز میدونید

هسلر : به نظرم خیلی منطقی تر هست که وقتی درامز می نوازید دست های خودتون رو به حال ضربدری قرار ندید برای اینکه شما میتونید در صورت انجام ندادن این حرکت و با نوازندگی دست باز از تمام ۴ دست و پا خودتون بهتر و موثر تر استفاده کنید، به علاوه اینکه این روش به من بسیار کمک کرد تا صدای شخصی خودم رو بر روی ساز پیدا کنم.

سینا نجفلو : چه توصیه ای به نوازندگان حرفه ای درامز در ایران دارید که قصد دارند وارد دنیای درامز فراسوی مرز های خودشون بشوند ؟ چطور میتونن با گروه معتبر آمریکایی و اروپایی ارتباط برقرار کنند ؟ برای کسانی که قصد دارن یه نوازنده استدویی در سطح بین المللی باشند نه فقط در کشور خودشون.

هسلر : صنعت و تجارت موسیقی داعما در حال تغییر هست، اطمینان حاصل کنید که فقط رو یک چیز خاص تمرکز ندارید، بلکه در زمینه های مختلف قابلیت های مختلفی دارید. مثل تدریس، نوازندگی، آهنگسازی، نویسندگی، شبکه و تنظیم و تا میتونید به توانایی های خودتون اضافه کنید.

سینا نجفلو : از دید شما به عنوان یک موزیسن موفق، یوتیوب YouTube چه جایگاهی داره ؟

هسلر : میتونه به خیلی از اشکال باشه، میتونه یه راه عالی برای کسب اطلاعات باشه ، میتونه یه وسیله عالی برای این باشه که خودتون رو به دنیا نشون بدید و این که چه کاری دارید انجام میدید. همینطور میتونه بهترین وسیله برای وقت تلف کردن و یاد گرفتن چیز های به درد نخور باشه. سال های قبل خیلی سخت بود که اطلاعات مشخصی رو بشه از یوتیوب گرفت، اما امروزه اینکار ساده تر شده. موقع بحث راجع به پدیده یوتیوب YouTube یکی از مواردی که باید همیشه در ذهنتون داشته باشید این هست که، امروزه خیلی سخت هست که بخوایم فرق بین اطلاعات خوب و مفید رو از اطلاعات به درد نخور و غلط تشخیص بدیم.

سینا نجفلو : آیا گروه یا پروزه شخصی در حال حاضر دارید ؟ راجع به اونها برای خواننده ها صحبت کنید.

هسلر : بله، چندتا پروزه شخصی هست که خیلی هم ازشون لذت میبرم. میتونید از طریق لینک های زیر دنبال کنید اونها رو.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZrOpzQfkS0M

http://www.youtube.com/watch?v=9TighbyToJs

http://www.youtube.com/watch?v=imeMU882zPI

http://www.youtube.com/watch?v=-44AOsCllsE

سینا نجفلو : ۳ تا از آهنگ های خودتون رو که از همه بیشتر دوست دارید رو نام ببرید.

هسلر : A Night n Tunisia – Paul Gehrig Suspenders Ex Libris – Exultatio Aviao – Juliana Da Silva

سینا نجفلو : از چه اشخاصی در نوازندگی خودتون الهام گرفتید ؟

هسلر : بیلی کوبهام، بادی ریچ، نیل پرت، پاول ورتیگو، وینی کالییوتا. اینها فقط تعداد کمی از اونها هستند.

سینا نجفلو : جامعه درامز ایران رو چطور توصیف میکنید ؟

هسلر: خوب، من مدتی خیلی کمی رو اینجا بودم. اما در این مدت کم با آدم هایی رو به رو شدم که ذهن بازی داشتند و خیلی خونگرم بودند که خود این امر باعث افتخار هست، ‫در این باره فقط چیز های خوب دارم که تعریف کنم.‬

سینا نجفلو : صادقانه باید بگم که شما یکی از بهترین اساتیدی بودید که تا به حال دیدم، خیلی انسان متواضعی هستید و ممارست شما در نوع خودش بی نظیره و واقعا تو این مدت کوتاه تونسته من رو تحت تاثیر قرار بده، چه چیزی در پشت این چهره همیشه خندان و دوست داشتنی کلاوس هسلر پنهان هست ؟ چه چیزی شما رو به این جایی که امروز هستید آورده ؟ به طور کلی دیدگاه خودتون رو راجع به زندگی برای ما بازگو کنید.

هسلر : خوب من در واقع دیدگاه تثبیت شده ای در رابطه با زندگی ندارم. برخوردم با مردم به همون شکلی هست که دوست دارم مردم با من داشته باشند، برای آدم هایی که به دنبال اهدافشون میرن و زندگی خودشون رو وقف اهدافشون میکنن احترام زیادی قایل هستم، من خانواده و دوستانم رو یک منبع انرزی خیلی مهم میدونم، و همیشه شکرگزار چیزی هستم که اساتیدم به من آموخته اند و وظیفه من این هست که اونها رو با همه به اشتراک بگذارم. حتما به شما توصیه میکنم که کتاب دام فامیلیارو به اسم ‪“The Cycle of Self-Empowerment”‬ رو تهیه کنید و بخونید، این کتاب راجع به دین یا اعتقادات دینی یا یک سیستم سیاسی خاص نیست، خیلی ساده راجع به انسانیت، صداقت، وقار و احترام صحبت میکنه دام در اون کتاب.

سینا نجفلو : به عنوان یک هنرمند و موزیسن موفق، کلام آخر شما با خوانندگان این مصاحبه چیه ؟ و چه توصیه ای رو به هنرجویان در ایران می کنید ؟ هسلر : هیچ وقت تسلیم نشید ! همیشه به دنبال یاد گرفتن باشید، سعی کنید زندگی خودتون رو در همه ابعاد کنترل کنید، زندگی فقط درامز زدن نیست این رو فراموش نکنید !

سینا نجفلو : سفرتون در تهران چطور بوده ؟ دوست دارید دوباره برگردید یا بیشتر بمونید ؟

هسلر : من تا به حال به ایران سفر نکرده بودم، گرچه دوست دارم که دوباره به دلایل مختلف برگردم به ایران، پس ممکنه که ما همدیگر رو خیلی زودتر از اون چیزی که تو تصور میکنی ببینم. 🙂 از وقتی که گذاشتید ممنون، واقعا هدیه با ارزشی بود، و امیدوارم که بتونم شما رو دوباره ببینم. میدونم که شما هم خیلی دوست دارید تا دوباره به ایران برگردید و همه ما هم اینجا بی صبرانه منتظر حضور دوباره شما هستیم. با تشکر ویزه از آقایان علیرضا طباطبائی، آرش پزند مقدم،کیوان شکوه،آشور مرادیان، مدیران محترم شرکت سرنا و دوستان خوبم مهران ذکایی و لیزا لافونتین که در گردآوری این مصاحبه به من کمک کردند.

مصاحبه اختصاصی سایت  نوازندگان درامز ایران با کلاوس هسلر

 

سینا نجفلو – زمستان ۱۳۹۲

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *