آموزش, مقالات

بخش اول “راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز”

 

بخش اول "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

مقدمه:

طی هفته های آتی، سری مقالات ترجمه شده توسط دوست خوب ایرانین درامر آقای محمد احمدی عزیز در دسترس علاقمندان ساز درامز قرار میگیرد که ترجمه کتاب “راهنمای کلی برای درام” نوشته آقای “هوگو پینک استربور” (تاریخ انتشار 20022) میباشد و توسط آقای علیرضا طباطبایی ویرایش گردیده است.

آقای محمد احمدی متولد 1368 شهر رشت، در دوران نوجوانی علاقمند به ساز های کوبه ای میشود و با آلوده شدن به ویروس درامز، در مسیر فراگیری این ساز قرار میگیرد. در سالهای اخیر وی در کنسرت های مختلفی در تهران و رشت گروه های مطرحی در سبک آلترنیتیو راک را در پشت درامز همراهی کرده است. از جمله کار بر روی دو آلبوم درسبک پراگرسیو و پروژه های شخصی تماما کوبه ای (درام بند) ازدیگر فعالیت های هنری وی هستند. همچنین بدلیل علاقه  شخصی در مورد درامز و نحوه آموزش آن، به ترجمه کتاب و جمع آوری مقالات در ارتباط با روش های جدید آموزشی و برنامه ریزی تمرینی فعالیت نموده است.

ترجمه پیش روی شما، دارای نکات بسیار ارزشمندی در رابطه با این ساز برای تمامی نوازندگان درامز، بخصوص برای دوستانی که علاقمند به ورود به این عرصه گسترده هنری هستند، می باشد و خواننده را با ریزه کاری های این ساز دوست داشتنی آشنا میکند.

بخش اول "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

محمد احمدی

در مقدمه کتاب آمده است: “این کتاب به شما کمک میکند بهترین انتخاب را برای درامز و سنجهایتان داشته باشید و از اصطلاحات رایج درامز که در مجلات، کاتالوگ ها و اینترنت استفاده میشوند سردربیاورید. خارج از اینکه مطالب بسیار زیادی در مورد ساز درامز وجود دارد، این کتاب تمامی مطالبی که باید بدانید را گردآوری کرده است.”

ترجمه این مقالات در بخشهای متعددی انجام شده که همراه با عکس های ارژینال کتاب بصورت هفتگی در سایت ایرانین درامر در دسترس قرار میگیرد.

با تشکر ویژه از آقای محمد احمدی برای ترجمه و گردآوری این مجموعه، امیدواریم اطلاعات این کتاب کمکی به پیشرفت جامعه نوازندگان درامز ایران باشد.

علیرضا طباطبایی

خردادماه 1396

 

بخش اول "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

جلد کتاب ارژینال

 

درامرها

“آنها موجودات هیجان زده ای هستند که بر روی هر چیزی ریتم میگیرند.”

 “آنها همیشه به بلند ترین حالتی که میتوانند ساز میزنند.”

“آنها نمی توانند نت های موسیقی را بخوانند.”

و نهایتا

“یک بند موسیقی چهار نفره مشتکل از سه موزیسن و یک درامر است!”


حتما شما هم تا کنون داستان های بی اساس و غیر منصفانه فراوانی از این دست را در مورد درامرها شنیده اید. هر موزیسینی برنقش مهم درامرها واقف است. درامر موتور یک بند (ماشین) است واگر این موتور به درستی و شایستگی کار نکند، شما به هیچ جا نخواهید رسید.

چرا درامر  تا این حد اهمیت دارد؟

آن ها عضوی از بند هستند که همه چیز را درکنار هم نگه میدارد؛ کسی که شروع و پایان را درست در لحظه مناسب برای همگان برجسته و آشکار میسازد؛ کسی که به شما اطمینان میدهد اعضای دیگر بند نه به سرعتشان افزوده و نه از آن کاسته شده است؛ و کسی که به خواننده میگوید در کجا باید ورود کند.

…. و این درامر است که به موسیقی سویینگ یا گروو(حس ریتمیک) میدهد.

بنابراین به درستی میتوان گفت که یک بند به اندازه درامرش خوب است!

سبک های مختلف
بعنوان یک درامر شما میتوانید گستره گوناگونی از سبک ها را بنوازید. از کانتری تا جز – گرانچ – سول – فانک – ار اند بی – و هوی متال و …

انتخاب نواختن در گروه با شماست: گروهی که مقدار زیادی تقویت کننده صوتی (آمپلی فایر) در آن بکار رفته تا صدای زیادی تولید کند، و یا نواختن در گروهی که میبایست تا حد ممکن آرام بنوازید تا حضار بتوانند صدای یک پیانیست را بدون آمپلی فایربشنوند.

میتوانید در تمام دسته بندی های گروه نوازی شرکت کنید.

از گروه های سه نفره تا بند های بزرگ (بیگ بند) – بداهه نوازی کنید و یا موسیقی هایی را اجرا کنید که نت به نت نوشته شده اند.

 فراگیری آسان
یکی از موارد جالب در ارتباط با درامرینگ فراگیری آسان آن است. شما میتوانید توانایی نواختن یک ریتم پایه راک را در کمتر از دو هفته بدست بیاورید.

و در کمتر از یک ماه ممکن است بتوانید بیشتر قطعات موسیقی روز را بنوازید.

البته باید اضافه کرد که درامز نیز در دوره های عالی به سختی سایر ساز ها خواهد بود.

چیدمان خودت را داشته باش

تقریبا همه ی گیتار ها 6 سیم دارند. همه ی ترومپت ها 3 دریچه دارند . همه پیانوها اساسا شبیه هم هستند.

ولی بعنوان یک درامر شما میتوانید چیدمان خود رو بوجود بیاورید . شما تصمیم میگیرید چقدر طبل یا چه مقدار سنج در چیدمان خود استفاده کنید و ساز شما چگونه به نظر برسد یا با چه کوکی صدا بدهد.

پرصدا و بی صدا

با وجود اینکه دارمز یکی از پر سرو صدا ترین ساز های اکوستیک است، شما میتوانید بیاموزید که چگونه بدون اینکه سروصدای زیادی ایجاد کنید آن را فرابگیرید .

بعنوان مثال شما میتوانید پد مخصوص تمرین (پرکتیس پد) تهیه کنید، یا تمرین خود را بر روی بالش و دسته مبل انجام دهید، و حتی میتوانید از دستانتان کمک بگیرید و روی پای خود بنوازید (در فصل های آینده بیشتر در این خصوص صحبت خواهد شد).

یک درامز متشکل از یک سری طبل و یک دست سنج است و دسته ای از پایه ها و پدال ها که آنها را با نام سخت افزار(هاردور) درامز میشناسیم.

در این بخش به شما عنصر های اصلی یک ساز پنج تکه را معرفی میکنیم که اکثر مبتدی ها و در عین حال بسیاری از حرفه ای ها از آن برای فراگیری و نوازندگی استفاده میکنند.

 

بخش اول "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

یک ست پنج تکه حداقل از ده جز مختلف تشکیل شده است که عدد پنج تعداد طبل های درام را نشان میدهد میدهد.

طبل ها

دو طبل اصلی درامز که یکی با صدای زیر ، خشک و تیز که “اسنر درام” نام دارد و دیگری با کوک بم که “باس درام” نامیده میشود تشکیل شده است .

سه طبل دیگر تام تام ها هستند.  دو تام تامی که بر روی باس درام سوار میشوند و یک تام تام که به وسیله پایه بر روی زمین قرار میگیرد.

سنج ها
یک ست درامز در کنار طبل ها انواع گوناگونی ازسنج ها را دارا میباشد.

راید:  بزرگترین سنج است که در همه نوع چیدمان ها ثابت است و در بسیاری از ریتم ها از آن استفاده میشود.

های-هت:  سنج های جفتی هستند که بر روی یکدیگر سوار شده اند و شما میتوانید آن دو را به وسیله ی پدال در کمترین فاصله بهم بچسبانید ویا با استیک (چوب درامز) فقط به سنج بالایی ضربه بزنید.

در مواقعی هم که نیاز به تاکید و اکسنت در ریتم ها دارید میتوانید بر روی کرش بنوازید.

پایه ها و پدال ها

راید و کرش  بر روی پای های سنج سوار میشوند. همچنین یک پایه مخصوص برای نگه داری از اسنر درام وجود دارد.

دو تام کوچک هم معمولا بر روی نگهدارنده های تام سوار میشوند که خود آن نگه دارنده ها بر روی باس درام قرار میگیرد.

باس درام هم از نظر نواختن تا حدی شبیه به های – هت است و آن را با پدال پا مینوازند.

 

شما میتوانید ست درام خود را تا اندازه ای که میخواهید و دوست دارید گسترش دهید. بیشتر درامر ها سنج هایی به ست خود اضافه میکنند ، مثل چندین و چند کرش و هم چنین تام های بزرگ تر یا کوچک تر و شاید یک باس درام دیگر.

در فصل های بعدی  مثال هایی از یک درام 4 تیکه “جز”  تا یک درام 9 تیکه “راک” را به شما نشان خواهیم داد.


بدنه (شل)
یک قسمت مهم از درام بدنه است. این جعبه  صدا سازی و صدا دهی ساز است. اسنر درام غالبا با بدنه فلزی ساخته میشود ولی سایر تام ها معمولا با بدنه  چوبی ساخته میشوند.

پوست (هد)

اکثر درام ها با دو پوسته عرضه میشوند.

در قسمت پایین طبل پوست زیرین وجود دارد که بر طنین صدا تاثیر میگذارد و اگر این پوست را از طبل جدا کنید،  طنین صدا به طور مشخص و واضحی کاسته میشود وصدا کوتاه و بدون امتداد خواهد شد.

لاگ ها و هوپ ها (خرک و قاب)

برای کوک کردن درام شما احتیاج دارید که پوست درام را توسط پیچاندن میله هایی که از وسط گاردی در اطراف درام بیرون زده اند سفت کنید ( پیچ و لاگ).

این کار هوپ (قاب) را به سمت داخل میکشد و این فشار باعت میشود تا پوست درون هوپ درگیر بشود و به سمت طبل کشیده شود.

قطعات اصلی درامز

شما میتوانید به احتمال 90%  آهنگهای موسیقی روز را فقط با یک اسنر درام و باس درام و یک جفت های هت بنوازید.

این به این دلیل است که در خیلی از سبک ها  نواختنِ هسته اصلی ریتم بر عهده ی باس درام و اسنر درام است.

به این صورت که باس درام در همه ی ضرب های موکد (یک و سه) و اسنر درام در همه ی ضرب های غیر موکد (دو و چهار) نواخته میشوند و صدایی شبیه ( بووم تک بووم تک…..)  را بوجود میاورد.

سایر طبل ها و سنج ها اساسا برای تزیین و آرایش وجود دارند و از آن ها برای پرکردن و جداکردن بین دو قسمت از قطعه و بعنوان چاشنی ریتم و تک نوازی استفاده میشود.

(** البته باید به این نکته توجه داشت که نگاه به ریتم و استفاده از قسمت های مختلف درامز بسیار پیشرفته تر شده است**)

باس درام

بدلیل اینکه باس درام را همیشه با پا مینوازند از آن بعنوان کیک (لگد) هم نام میبرند. باس درام یک صدای بم ، عمیق ، سنگین و کوتاه دارد.

بیشتر درامرها از باس درام هایی با ابعاد 16*22 استفاده میکنند که از پوستی به قطر 22 اینچ و بدنه ای به عمق 16 اینچ ساخته شده است. با این حال ابعاد دیگری هم موجود میباشد.

پایه هایی هم در باس درام تعبیه شده اند که از دو طرف طبل بیرون زده اند و به شما کمک میکنند تا باس درام شما در حین نواختن حرکت نکند یا به اطراف کشیده نشود.

بخش اول "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

 

اسنر درام

هم صدا و هم اسم اسنر از فنری می آیند که بر روی پوست زیرین سوار شده است و دارای تعداد تقریبی بیست فنرمارپیچی فلزی میباشد.

هر بار که بر روی طبل مینوازید،  فنرها از جای میجهند و دوباره به صفحه زیرین و جای اصلی خود بر میگردند و یک صدای خشک و محکم را تولید میکند.

اکثر اسنر درام ها با قطر 14 اینچ  و با عمق 5 تا 6.5 اینچ میباشند (البته سایز های دیگری هم موجود است). در ضمن طبل عمیق تر صدای بم تری تولید میکند.

بخش اول "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

فنرکش اسنر

فنر کش اسنر یک اهرمی است که به شما این امکان را میدهد تا فنرهای اسنر را از پوست زیرین رها کنید که نتیجتا طبل شما را بیشتر شبیه یه یک تام با تنالیته ی بالا میکند.

برآمدگی توپی شکلی که بر روی فنر کش وجود دارد، میتواند در متنوع ساختن کشش فنر تاثیر گذار باشد و آن را سفت و محکم یا شل و سست کند ، وبه این وسیله طیف گوناگونی از صدا را ایجاد نماید.

 

تام ها
تام ها یا تام- تام ها معمولا برای پرکردن یا تک نوازی استفاده میشوند. آن ها در اندازه های گوناگونی عرضه میشوند و طبلی که بزرگ تر است میتواند صدای بم تری تولید کند.

در یک ست دارم پنج تیکه دو تام کوچک به ابعاد 12 اینچ و 13اینچ مستقیم بر روی باس درام سوار هستند. از این رو این تام هارا با نام های “رک تام ، مانتد تام یا هنگ تام” (طبلهای آویزان) هم میشناسند.

تام سوم “فلور تام ” (تام روی زمین) است که معمولا 16اینچ قطر دارد و بر روی پایه های خودش در سمت راست درامر بر روی زمین قرار میگیرد.

بخش اول "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

ست ترکیبی (فیوژن)

یکی از مدل های اصلی برای ست های درام که متشکل از تام های 10 اینچ و 12 اینچ که بر روی پایه های نگهدارنده تام آویخته میشوند و یک فلور تام 14 اینچ ویک باس درام 20 یا 22 اینچ میباشد.

 

تام هایی با توان صدایی قوی(پاور تام)

رک تام ها در عمق های مختلفی عرضه میشوند. به صورت مرسوم یک تام 12 اینچی 8 اینچ عمق دارد (8*12) اما پاور تام ها معمولا 2 اینچ عمیق تر اند (10*12). تامی که عمق بیشتری داشته باشد صدای بم تری هم تولید میکند. اکثر فلور تام ها ابعاد یکسانی دارند بعنوان متال 16*16 اینچ.

پوست رویی

سایز طبل ها عمدتا از روی اندازه پوست هایشان مشخص میشوند. بعنوان مثال یک طبل 12 اینچی یک طبل است با 12 اینچ قطر پوست و وقتی هم سایز پوست و هم عمق بدنه را مشخص میکنند یه این صورت است که اول سایز پوسته و سپس سایز بدنه  نوشته میشود.

بنابراین یک طبل (10*12)دارای پوست به قطر 12 اینچ و بدنه به عمق 10 اینچ است.

یک قانون ثابت برای راحت تر شدن کار: اندازه بزرگتر همیشه نشان دهنده ی سایز پوست است.

 

سنج ها

یک ست سنج متشکل از یک راید یه جفت های-هت و یک کرش میباشد. های-هت را میتوانید با پای چپ خود نیز بنوازید. آنها را میتوانید با پدال های خود به هم نزدیک کنید و بچسبانید یا با استیک های خود به آن ها ضربه بزنید و برای ایجاد صدای بیشتر از ترکیب این دو استفاده کنید .

 

بخش اول "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

ادامه در بخش دوم …….

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *