آموزش, مقالات

بخش سوم “راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز”

بخش سوم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

بالش  و پد

 

برخلاف موزیسین های دیگر درامر ها انتخاب های بیشماری دارند که جایگزین ساز اصلی خود کنند. نواختن بر روی بالش یکی از این جایگزین هاست که خیلی از نوازندگان آن را موثر میدانند و از آن استفاده میکنند. البته مدرسانی هستند که اساسا این کار را منع  میکنند. پد تمرین، هم صدای قابل قبولی دارند و هم گرد و خاک کمی تولید میکنند و شما میتوانید آن ها را خریداری کنید و یا از کیت هایی استفاده کنید که تماما از پد ها تشکیل  شده اند. پدها به دو سبک مختلف موجود هستند:

بعضی از آنها از لایه های نرم و بعضی از لایه های سفت تری از جنس لاستیک درست شده اند که میتوانید رویشان تمرین کنید و سری دیگر با کفی کائوچویی قابلیت نصب بر روی پایه های درامز را دارند.

بخش سوم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

برگشت سریع (ریباند)

 

پد تمرینی از این جهت که صدا را تا حد برخورد چوب با صفحه رویه پد پایین میاورد بسیار مناسب میباشد. برخی از آنها ریبابند و واکنش سریع تر و برخی دیگر واکنش آهسته تری نسبت به درام واقعی از خود نشان میدهند. وقتی شما پشت درام واقعی مینشینید احساس میکنید که واکنش ها نسبت به پد بیشتر میشود. استفاده از پوست توری (مش هد) حس طبیعی تر و نزدیک تری به درام واقعی دارد.

بخش سوم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

درام های الکترونیک

پد های تمرینی صدای درامز را ندارند، اما درام های الکترونیک داری صدا هستند. درام های الکترونیک قالبا از تعدای پد لاستیکی یا طبل هایی با عمق کم که دارای پوست توری هستند درست شده اند، که سنسورهایی در آنها تعبیه شده است. این ورودی ها ضربه های شما را به سیگنال هایی تبدیل میکنند که از یک مخزن الترونیکی (مادیول) برنامه ریزی شده با صدا های دیجیتال درام تغدیه میشود. خروجی صدای این مادیول ها تا حد بسیار زیادی شبیه کیت واقعی است. از درام های الکترونیک در رکورد موسیقی بسیار استفاده میشود. مشکل اصلی آنها قیمت بالایشان است که اخیرا و با پیشرفت تکنولوژی ارزان، قابل دسترس تر شده اند. این هزینه شامل امپ ها و بلندگوهایشان نمیشود.

بخش سوم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

 

اکوستیک کردن اتاق

تمرین بر روی ست های بیصدا یا پدهای تمرینی به تکنیک و تایمینگ شما کمک میکند، ولی به سختی میتوانید صدادهی خود را بهبود ببخشید. اگر میخواهید همان سازی را که در استیج مینوازید تمرین کنید، اکوستیک کردن اتاق ایده خوبی است. هزینه ی این کار بستگی به این مورد دارد:

چه مقدار میخواهید یا نیاز دارید که صدا را پایین بیاورید؟ اکوستیک کردن یک اتاق، برای اینکه هیچ صدایی به بیرون رسوب نکند، میتواند هزینه سرسام آوری را به شما تحمیل کند. اما با کمی چشم پوشی میتوان ارزان تر به مقصود رسید. بعضی از افراد به صورت شخصی برای خود جایی را اکوستیک میکنند. اما اکوستیک کردن علمی امری نیست که سرخود انجام دهید و نیازمند مطالعه کتاب های بسیاری را در این مورد میباشد. اصولی ترین کار ولی کمک جستن از متخصصین فن است. نکته مهم این است که اگر در طبقات آپارتمان زندگی میکند تقریبا غیر ممکن است که صدای درامز اکوستیک را بطور کامل بگیرید.

 

اتاق های پیش ساخته

بعنوان یک جایگزین برای اکوستیک کردن اتاق، شما میتوانید اتاقک های پیش ساخته ای را در هر ابعادی که نیاز دارید برای کاهش صدا درست کنید. یک اتاق پیش ساخته اکوستیک با درجه کاهنده ی صدای همسان،  تقریبا به اندازه اکوستیک کردن محل هزینه بردار است . اما در صورت جابجایی میتوانید با خود حرکتش بدهید یا اگر زمان زیادی از آن استفاده نکردید، میتوانید آن را به فروش برسانید.

جای دیگری تمرین کنید

در بیشتر شهر های بزرگ محل های تمرینی وجود دارد که شما با پرداخت اجاره میتوانید، چه بصورت تنها وچه با گروهتان در آنجا به تمرین بپردازید. اکثر آن ها با یک ست درام تجهیز شده اند که تعدادی از سنج ها را همراه خود دارند. بنابراین اگر شما فرد خوش شانسی باشید فقط کافیست چوبهایتان را با خود ببرید. این مکان ها معمولا برای اجاره روزانه موجود هستند ولی برای پایین آوردن این هزینه ها میتوانید یک هفته از محل تمرین استفاده بکنید و یک هفته را بر روی پد تمرینی خود کار بکنید.

از گوش های خود محافظت کنید

درام زدن میتواند به گوش ها آسیب برساند. حتی تمرینی 15 دقیقه ای در روزمیتواند صدمات ابدی را در پی داشته باشد. وقتی گوش ها صدمه میبینند و به وز وز کردن و سوت کشیدن میافتند، درواقع خیلی دیر شده است و معمولا در این وضعیت گوش ها صدمه دیده اند. بنابر این “پیشگیری” راه حل مناسبی است.

بخش سوم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

گوشی ها

گوشی های پلاستیکی را میتوانید از بیشتر فروشگاه های موسیقی و ادوات موسیقی و یا فروشگاه های عرضه ابزارآلات صنعتی تهیه کنید. آنها صدای بلندی را که میشنوید، کاهش میدهند و میتوانند صدای بلندی که با آن در حال نواختنید را جوری جلوه دهند که انگار در اتاق دیگری مینوازند. گوشی ها گران قیمت از آن دسته هستند که منحصرا برای گوش شما طراحی شده باشند و فیلترهای قابل تنظیمی داشته باشند، یا این امکان را داشته باشند تا بلندی صدا را تنظیم کنید و بر روی شدت آن نیز تاثیر گذار باشید. این هدفن ها اصلا ارزان نیستند . ولی راهی برای کمک کردن به سلامت شنوایی شما در طولانی مدت است که این امر ارزش بسیاری دارد. اگر از مدل هایی که داخل گوش میروند خوشتان نمیاید میتوانید از مدل هایی استفاده کنید که روی گوش شما را میپوشاند.

بخش سوم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 


سر ضرب بودن

دارمرها از این که موسیقی نواخته شده توسط بند سرعت بیشتری بگیرد یا آهسته تر شود جلوگیری میکنند. این امر برای بعضی از درامرها آسان است. آن ها یک حس ذاتی از تمپو درهر سرعتی دارند که بصورت یکنواخت در کل قطعه پایدار نگهش میدارند. شمار بسیاری از درامر ها اینگونه نیستند و اینجاست که مترونوم وارد عمل میشود. این وسیله ی کوچک الکترونیکی با ایجاد صدایی شبیه به کلیک تمپویی را که خودتان مشخص میکنید را به صورت یکنواخت و پایدار اجرا میکند.

بخش سوم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

چقدر بلند؟

صدای مترونوم در واقع اصلا آنقدر بلند نیست که شنیده بشود. به محض اینکه از مترونوم خارج شوید ضربه شما با کلیک مترونوم منطبق نخواهد شد، پس شما متوجه میشوید که از ضرب افتادید. بنابراین مدلی ارزشمند است که در درجه اول منطقا شنیده شود و ایده ال خواهد بود اگر ولوم صدایی قابل تنظیمی داشته باشد. بیشتر مترونوم های الکترونیک چراغ چشمک زن ال ای دی دارند که ضربها را برای شما مشخص میکنند که بسیار پر کاربرد است.

درام ماشین

این ها مترونوم های مخصوصی برای دامرها هستند که علاوه بر صدا های گوناگون، برنامه ها و امکانات دیگری را دارا میباشند و به شما این امکان را میدهند تا تمپوی قطعه مورد نظر را ذخیره کنید. این مترونوم ها علاوه بر ورودی مترونوم، میتوانند صدای بلندتری داشته باشند. مدل های دیگری نیز موجود است که قابلیت های بیشتری برای زمانی که نوازنده ای در کنار شما نیست را دارا میباشد، از جمله الگوهای گیتار باس جهت پلی الانگ. از دیگر موارد میتوان به این قابلیت اشاره کرد که شما میتوانید موسیقی های مختلف را در تمپو های پایین بشنوید. برای مثال این امکان را بوجود میاورد تا پاساژ ها و ریتم هایی سریع را در تمپوی پایینتر بشنوید. البته این کار را با نرم افزار مخصوص کامپیوتر هم میتوانید انجام دهید.

بخش سوم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

ویدیو و سی دی

سی دی و ویدیو میتواند به اندازه کتاب خوب باشد و بعنوان ی یک معلم میتوانند به تمرینات شما جهت بدهند. بیشتر این ویدیو ها به وسیله  درامر های شناخته شده و تراز اول پر شده اند که کوله باری از تجربه و فوت و فن های خود را به نمایش میگذارند. این ویدیو ها معمولا بین 30 تا 90 دقیقه میباشند و گاها به همرا کتاب یا نت های موسیقی متشکل از ریتم ها و تمرین ها ارایه میشوند. اخیرا فیلم های کوتاهی از طریق شبکه های اجتماعی نیز در دسترس هستند که الزاما توسط نوازندگان معروف تهیه نشده اند، ولی به همان اندازه کاربردی هستند. توجه داشته باشید که یوتیوب و ویدیو ها هرگز جایگزین معلم نمیباشند.

نواختن به تنهایی با موسیقی پس زمینه (پلی الانگ)

سی دی همیشه ایده خیلی خوبی برای تمرین میباشد. بند مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید یک جفت هدفون بردارید پشت ساز بنشینید و شروع کنید. هزاران درامر چیزهای بسیاری از این راه آموخته اند. تمرین کردن موارد پایه ای و ابتدایی بر روی درام کیت های واقعی یا پد های تمرینی زمانی که با موزیک همراه باشند بسیار جذاب خواهد بود. نواختن پلی الانگ بویژه با درام های الکتریک بسیار کارآمد است.

تمرین هایتان را ضبط  کنید

وقتیکه مینوازید بسیار دشوار است که به صدای ساز خود توجه کنید. به همین دلیل بیشتر موزیسن ها قسمت های مختلف تمرین خود را  ضبط میکنند. یک استریو یا خروجی میکروفن همه آن چیزی است که احتیاج دارید. با این حال اگر تجهیزات بهتری دارید میتوانید از آنها برای رکورد بهتر و پرکاربرد تر بهره بگیرید. مثل رکورد موبایل و یا یک رکوردر جمع و جور با میکروفون مجزا.

بخش سوم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درامز"

 

 

و در نهایت….

دو مسیر مختلف و خوب در چگونه یاد گیری درام در پیش روی شما است که از هم متفاوت اند و هریک به اندازه ای مهم هستند:

راه اول: بروید و سایر موزیسین ها را در کارشان و زندگی شان ببنید یا به محل هایی بروید که هنر دوستان در آنجا جمع میشوند و از هرچیز باارزشی برای فراگیری چشم پوشی نکنید.

راه دوم: تا میتوانید بنوازید و تمرین کنید.

 

خریدن درامز

شما میتوانید یک دارم 5 تیکه به همراه سنج ها و یک صندلی از حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان خریداری کنید. اگر نمیخواهید این مقدار را هزینه کنید میتوانید به فکر خرید یک ساز دسته دوم یا یک اسنر درام و یا یک پد تمرین باشید و آن را بتدریج گسترش دهید. در ادامه نکاتی  را که قبل از خرید ساز باید بدانید به شما ارائه میگردد:

یک مدل خوب از درام کیت میتواند از 2 میلیون تا 20 میلیون  تومان  قیمت داشته باشد. یک ست معقول با سنج های متوسط به اندازه ای خوب هست که بتوانید با آن اجرای زنده را برگزار کنید. این ست ها حدودا بین 3 میلیون تا 8 میلیون تومان قیمت دارند. از روی برخی نکات میتوانید انتخاب بهتری داشته باشید، ولی دیدن این تفاوت ها و نکات کار دشواری است.

مقایسه قیمتها

تفاوت در قیمت ها ازآنجایی خوب است که شما میتوانید با توجه به پولی که دارید انتخاب کنید. ست های ارزان قیمت با ستی از سنج ها عرضه میشوند اما در موارد دیگر غالبا اینگونه نیست. برعکس هرچی بیشتر پول پرداخت کنید شانس کمتری دارید تا ست شما پایه (هاردور) هم به همراه خود داشته باشد. درام های بدون هاردور معمولا بعنوان درام هایی با بدنه (شل پک) که حتی گاها اسنر هم به همراه ندارد عرضه میشوند.

هاردور (پایه ها)

اگر هاردور با درام عرضه بشود معمولا مواردی شامل پدال های باس درام و های –هت و پایه اسنر و پایه های سنج را شامل میشود و حتی گاهی یک پایه دوم که پایه بوم هست و یک صندلی که آن ها هم سخت افزار را تشکیل میدهند. اگر به فکر این هستید که یک ست بدون هاردور خریداری کنید، میتوانید یک ست هاردور را از قیمت تقریبی 1 میلیون تومان به بالا خریداری کنید.

 

موارد بهتر

تفاوت بین ست های معمولی و ست های بسیار خوب و تراز اول و حرفیه در بسیاری از نکاتی نهفته است که در طول سالیان زیادی به درک آن ها خواهید رسید. بنابراین چرا هزینه ی اضافه ای برایش صرف کنیم؟

صدای  گرانبها

درام ست های گران قیمت صدای اشرافی تری را برای شما تولید میکنند، منظور از صدای گرانبها همین است. این ستهای گران قیمت دارای صداهای بم و پایین ژرف و تونالیته ی زیر درخشان هستند و رنگ های متفاوت را در بر میگیرند. در ست هایی که با قیمت های بالایی عرضه میشوند از چوب هایی در بدنه شان استفاده میشود که توسط بهترین استادکاران با وسواس بسیار انتخاب و فراوری و تکمیل و شده باشد و به جای کپی ، منحصر بفرد طراحی  شده اند. هاردورای اینگونه ستها فوق العاده محکم تر هستند و به راحتی تنظیم می شوند و زیبا به نظر می آییند.

انتخاب های بیشتری در پیش رو

صرف هزینه ی بیشتر معمولااین امکان را برایتان بوجود میاورد که یک ست درام با رنگ و اندازه های مختفلی را انتخاب کنید. با بوجه پایین شما میتوانید فقط دو یا سه رنگ را در اختیار داشته باشید و در مدل های بیسیک پنج تیکه شما نمیتوانید بعدا برایشان تام های همسانی اضافه کنید.

پوست ها

راهی که اکثر تولید کنندگان برای پایین تر شدن قیمت تمام شده محصولاتشان استفاده میکنند این است که از یک دست پوسته ارزان قیمت و کیفیت پایین استفاده می کنند. این پوست ها باعت میشوند که صدای طبل ها به خوبی که هستند شنیده نشوند. ولی خوشبختانه تعویض آن ها با یک ست خوب و حرفه ای از پوست ها تفاوت قیمت آنچنانی نخواهد داشت و شما میتوانید با هزینه ای حدودا 500 هزار تومانی یک ست پوست عالی و حرفه ای از بهترین برندها تهیه نمایید.

ادامه در بخش چهارم ……

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *