آموزش, مقالات

بخش نهم “راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

نمد ها

سختی نمدهایی که برای سنج های-هت بکار می برند، در شفافیت صدا تاثیر گذار است. همچنین بعضی از کلاچ ها یا نگهدارنده های زیرین سنج، از کائوچوی پلاستیکی بجای حلقه های نمدی استفاده می کنند، که سختی جنس مواد بکار رفته در آنها، و نقطه اتصال کم آنها با سنج، باعث پدیدار شدن صدایی شفاف تر می شود.

 

پایه هایی با دو میله نگهدارنده بر روی زمین و قابلیت چرخش پدال به اطراف

پدال هایی با قابل چرخش نسبی به شما این امکان را می دهند تا بتوانید پدالِ های-هت را در اطراف پایه بچرخانید. مخصوصا زمانی که شما از دوبل پدال استفاده می کنید و تعداد زیاد پدال، شما را در تنظیم دقیق و راحت تر هر کدام از آنها دچار مشکل می کند، این قابلیتِ کارآمد به کمک شما می آید. از دیگر تکنولوژی های مفید در ارتباط با پایه های-هت، میتوان به مدل هایی که فقط دوپایه دارند و نوعی که صفحه زیرین و پدال در آنها جمع  می شود، تا در جابجایی مشکلی ایجاد نکنند و جای کمتری بگیرند، اشاره کرد.

بخش نهم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

های هت های کنترل شونده از دور و ایکس-هت 

اگر می خواهید از یک های-هت اضافه تر در ساز خود استفاده کنید، دو انتخاب دارید:

انتخاب اول:

استفاده از های-هت کنترل شونده از راه دور، که به شما  این امکان را می دهد تا بتوانید های-هت خود را در هر جایی از سازتان که دوست دارید بگذارید و  پدال آن را به وسیله کابل در همان جای اصلی خودش قرار دهید.

بخش نهم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

انتخاب دوم:

استفاده از “ایکس- هت” یا های-هت بسته ای است که بدون پدال و فقط با یک بست ساده، سنج ها را بر روی هم نگه می دارند . حالت فنری شکل در بست این نوع ایکس-هت ها به شما اجازه می دهد که بتوانید هر دو نوع صدای کیپ و صدای شل را با توجه به تنظیمی که برای تنشِ فنر ها تعریف می کنید، تولید کنید.

 

بخش نهم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

پایه ها

حتی پایه هایی که اساسا از نظر کارایی معمولی بنظر می رسند، چیز هایی دارند که قابل بحث است. برای مثال بیشتر پایه ها با تسمه های تقویت شده در قسمت بازوهای نگهدارنده بر روی زمین عرضه می شوند و بجز این، یک پایه سنگین مرکزی هم دارند که وزن اضافه ای در هنگام جابجایی به شما تحمیل میکند. بنابراین اگر نیازی به استفاده از پایه های خیلی سنگین و قوی ندارید از مدل های سبک تر استفاده کنید.

بخش نهم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

چیدمان سریع

وقتی یک پایه را بررسی می کنید اطمینان حاصل کنید که پایه کاملا سریع و راحت باز و بسته میشود.

 

تنظیم کننده زاویه بدون چرخدنده

این تنظیم کننده ها بر روی پایه های سیمبال بسیار شبیه به هولدر تام ها عمل می کنند، با این تفاوت که به نسبت مدل های اولیه و چرخدنده ای، کار با آنها سریع تر است و میتوان دامنه تنظیمات بیشتری را اعمال کرد. در این نوع به راحتی و به وسیله ی انگشتان دست، میزان انحرافی را که مناسب است، تنظیم میکنید. بدین ترتیب میتوان گفت که در این سیستم انگشت ها حکم چرخدنده را دارند، درست همانند قسمت توپی شکلی که بر پایه اسنر به چشم میخورد و تنظیم آن را در هر زاویه ای ممکن می سازد.

 

 

پیچ های نگهدارنده سنج ها بر روی پایه

قسمتی از میله متصل به پیچ تنظیم زاویه در پایه ها، از سنج بیرون می زند که به (pilot) معروف است. این پیچ ها از سقوط سنج ها، زمانی که آنها را سفت یا شل می کنید جلوگیری می کنند. بعنوان جایگزین میتوانید از نمونه های قدیمیتر استفاده کنید که ترکیبی از یک گیره نگهدارنده، و قسمتی دیگر است که (T-tops) نامگذاری شده است. همه این موارد زمان برپایی سِت را کمتر می کند و مانع از این امر می شود که سنج های خود را بیش از حد سفت کنید.

 

بخش نهم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

پایه های دو تیکه T شکل (Boom Stands)

بعضی از بوم استند ها با وزنه هایی، مخالف وزن سنج (مثل الاکلنگ) عرضه می شوند. البته میتوانید از مدل های بدون گوی تعادل هم استفاده کنید. ولی اگر دو به شک هستید بهتر است بدانید که می توانید آن وزنه ها را به راحتی از بوم جدا کنید. همچنین بوم استند هایی با قابلیت تغییر پذیری هم وجود دارند، که اگر به بازوی T شکل آنها نیاز نداشتید میتوانید آن را جمع کرده، و در ملیه مرکزی پایه فرو کنید.

 

بخش نهم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

پایه نگهدارنده اسنر (Snare Stand)

اسنر باید در محفظه امنی بین سبد، و گیره های پلاستیکی مهار شود. اما تحت فشار بودن بیش از حد اسنر از طرف سبد، ممکن است صدای آن را خفه کند. بیشتر پایه اسنرهای 13 اینچ، نوع 14 اینچ را هم به راحتی نگه می دارند. اگر از اسنرهای خیلی عمیق یا مدل های کم عمق استفاده میکنید باید به این نکته توجه داشته باشید که قابلیت تنظیم حداقل و حداکثر ارتفاع نگهدارنده ی اسنر چقدر است!

 

دو قسمتی

بعضی از پایه های ارزان قیمتِ سنج ها بجای سه قسمت، از دو قسمت تشکیل شده اند، که در این صورت پایه به دو قسمت طویل تقسیم می شود که بخوبی در هارد کیس یا کیف جای نمی گیرد و حمل و نقل آن کمی سخت می شود.

 

رَک ها، گیره ها و صندلی ها (Rack, Clamp & Throne)

در سِت درامی که از رک ها استفاده شده باشد، علاوه بر سرعت بالای چیدمان می توانید همه چیز حتی میکروفون های درامز را هر بار، دقیقا در محل مشخص شده قبلی نصب کنید. همچنین رک ها ظاهر ساز شما را از حالت پر شاخ و برگ و بی نظم، به حالت خلوت تر با سه یا چهار پایه تغییر می دهند. درام هرچه بزرگ تر باشد رک برایش مورد استفاده بیشتری دارد. البته برای درام های استاندارد و کوچک، و درامرهایی که دوست دارند درامشان را خیلی شخصی تنظیم کنند، پایه های سنتی بیشتر مورد پسند قرار می گیرند.

بخش نهم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

گیرهای مرکب (Multi Clamp)

گیره های مرکب به شما اجازه میدهند تا سیمبال ها، کابل ها و سایر تجهیزات را به رک یا پایه اضافه کنید و به وسیله ی این قلاب های چند مفصلی، تغیرات اساسی در تنظیمات و چیدمان سازتان  اعمال کنید.

 

بخش نهم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

صندلی (Throne)

یک صندلی معمولی و یک مدل حرفه ای چیزی مابین 150 تا 1500 هزار تومان قیمت دارد. در مدل های اولیه آن تنظیم ارتفاع به وسیله پیچی انجام میشود که درون سوارخ های تعبیه شده در یک میله ی عمودی، از مرکز صندلی به سمت پایه ها قابل رویت است. اگر این سوراخ ها دقیقا در محل ارتفاعی مورد نظر شما قرار ندارند می توانید به آسانی و به وسیله ی دریل میله را سوراخ کنید و تنظیم جدید خود را بوجود آورید. البته باید مواظب باشید، چون اگر دریل مقداری بلغزد می تواند میله ی فلزی را تخریب کند. این مدلها برای نوازندگان تا سنین نوجوانی پیشنهاد میشود. صندلی های حرفه ای میله رزوه داری دارند که امکان تنظیم ارتفاع دقیقی را برای شما فراهم می سازند. نوع مطلوب از صندلی در این مدل، به شکلی است که با چرخش محدود به اطراف، ارتفاع صندلی تغییری نکند.

بخش نهم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

به کمرتان فکر کنید

اگر نتوانید صندلی خود را دقیقا در ارتفاع مورد نظر تنظیم کنید، کمر شما احساس درد کرده و بعد از چند ساعت نوازندگی خسته میشود! مواظب باشید؛ بیشتر نوازندگان این ناراحتی های کوچک را نادیده می گیرند و تداوم این مشکلات در طی چند ماه باعث بوجود آمدن مشکلاتی در پشت و کمر آنها می شود. یک صندلی حرفه ای و قابل تنظیم (مخصوصا اگر در اجراهای طولانی مدت ساز میزنید) بهترین گزینه است.

 

نشیمن

به طور سنتی صندلی درام با نشیمن گرد و یا زین شکل (که راحتی بیشتری دارد و به جریان گردش خون در پاها کمک می کند) تولید می شود. مدل روکش شده از پارچه به نسبت بالشتک های معمولی از انتقال حس بد عرق کردن جلوگیری می کند. البته انتخاب درست بالشتک با سختیه مناسب تا حد زیادی سلیقه ای است.

 

بخش نهم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

پوست ها

اگر شما درام را با یک سیستم های-فای مقایسه کنید، پوست ها حکم اسپیکر را دارند. آنها عنصری هستند که هوا را به حرکت در می آورند و در عمل، صدا تولید می کنند.

بخش نهم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

پوست های متفاوت

با مثال زدن سیستم های-فای، درک تفاوت بین دو اسپیکر از دو امپلی فایر بسیار راحت تر است. یک چنین تفاوتی هم در بین صدای دو درامِ یکسان با پوست و کوک مختلف، از دو درام مختلف با پوست و کوک یکسان وجود دارد.

 

چقدر خرجش کنیم؟

بیشتر کیت های رده پایین با پوست های ارزان قیمت عرضه می شوند که به راحتی سطح آنها فرو رفته، و به سختی کوک می شوند. آنها را با پوست های حرفه ای تر جایگزین کنید و شاهد پیشرفت قابل ملاحظ صدای درام خود باشید. مخصوصا در مورد تام ها، بهبود قابل لمسی در صدا بوجود می آید. اگر بودجه کافی داشتید، پوست اسنر درام و بیس درام خود را هم تعویض کنید؛ و برای رسیدن به بهترین صدای ساز، پوست های زیرین را هم جایگزین کنید.

 

انواع پوست

اکثر پوست های درام صاف و تشکیل شده از یک لایه (متوسط – سنگین) غشای پلی استری هستند. این پوست ها ضخامت مشابهی به اندازه 0.01 اینچ یا 0.25 میلیمیتر دارند. پوست های درام اینچنینی که معمولا بر روی قسمت زیرین و رویی تام تام ها بسته می شوند صدایی باز، منظم، واقعی و با ساستین و ماندگاری زیاد تولید می کنند. از انواع مختلف این پوست ها میتوان مدل هایی نظیر Remo-ambassador ،evans G1  aquarianو Classic clear را نام برد.

 

روکش (coated)

معمولا برای اسنر درام از یک پوست روکش شده استفاده می شود. این پوشش اندکی شبیه به صدا خفه کن عمل می کند ولی از طرفی صدایی روشن تر، خشک تر و اتک دارتری را میشنوید. زمانی که با براش مینوازید، زِبر کردن پوست اسنر می تواند ایده خوبی باشد. از این پوست های روکش شده گاهی در تام تام ها و باس درام هم استفاده می شود.

بخش نهم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

پوست دولایه

نوازندگانی که محکم تر می نوازند معمولا از پوست های دو لایه (خصوصا بر روی تام ها و باس درامشان) استفاده می کنند. این پوستها علاوه بر دوام طولانیتر، صدایی حجیم تر، گرم تر و کوتاه تری به نسبت پوستهای یک لایه تولید می کنند. نمونه هایی از این نوع را میتوان در Remo-pinstripe، evans-G2، Aquarian’s Performance2  و attack thin-skin-2 مشاهده کرد. از این پوستها در قسمت زیرین استفاده نکنید چون پرتوافکنی درام را نابود می کند. یک ترکیب پر کاربرد، استفاده از پوستهای دولایه در رویه، و پوسته های تک لایه نازک در زیر است. پوست دولایه معمولا از 700 واحد لایه که ضخامتی برابر 0.36 میلیمتر دارد ساخته می شود.

 

بخش نهم "راهنمای کلی برای تازه واردها به دنیای شگفت انگیز درام

 

ادامه در بخش دهم ……

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *