آموزش, مقالات

مصاحبه اختصاصی با استاد اشتفان ماس

این مصاحبه توسط عضو فعال آقای سینا نجفلو انجام شده و به کمک خانم پریا حیرتی و خانم سارا گران نظر آماده شده است :

مصاحبه اختصاصی  با استاد اشتفان ماس

استاد اشتفان ماس در حال ضبط در استودیو سرنا

 

.

–         قبل از سفر به ایران چه پیش زمینه ای ذهنی داشتید؟

در حقیقت من خیلی به تاریخ علاقه مندم و همیشه وقت خودم رو صرف خواندن کتاب و مقالات تاریخی میکنم، از این خاطر یک آشنایی کلی در رابطه با پیشینه ایران داشتم، و این اتفاقیه که خیلی به ندرت پیش میاد و معلوم نیست که دوباره چه زمانی شما همچین فرصتی برای دیدن ایران به دست بیارید به همین سبب خیلی ذوق داشتم که به ایران بیایم و اینجا را از نزدیک ببینم.

– موسیقی ایرانی شنیده بودید؟

متاسفانه خیر، قبل از آمدنم هیچ گروه ایرانی را نمیشناختم و علیرضا طباطبائی من را با یک سری از موسیقی های روز ایران آشنا کردند که خیلی برای من جالب بودند. اما یک موزیسن جوان و ماهر ایرانی به اسم شایان فتحی که در وین زندگی میکرد را میشناختم، یک نوازنده درامز با استعداد که سال ها پیش با همدیگر آشنا شدیم و باهم در یکی دو قطعه همکاری داشتیم.

– از نوازندگان پرکاشن ایران کسی را می شناختید؟

خوب از آنجایی که همایون نصیری آرتیست شرکت ماینل هستند، قبل از سفر خودم یک شناختی از ایشون داشتم و من میدونستم که در اینجا پرکاشنیست های خیلی خوبی رو ملاقات خواهم کرد، چون همواره به این اطمینان داشته ام که ماینل همیشه با بهترین و با استعداد ترین موزیسن ها همکاری میکند، و واقعا مشتاق دیدن همایون نصیری از نزدیک بودم.

– در ورک شاپ و مستر کلاس هایی که در سطح جهان برگزار کرده اید، مانند سرنا جایی را دیده بودید که استدیو، سالن کنسرت، آموزشگاه، فروشگاه و … داشته باشد؟

خوب در حقیقت فروشگاه خوب همه جای دنیا هست و وجود داره اما چیزی که شرکت سرنا را نسبت به بقیه فروشگاه ها در سطح جهان متمایز میکند این قابلیت های فوق العاده ای هست که در اینجا میشود پیدا کرد، میدونید شما همه امکانات رو اینجا در اختیار دارید، اگر بخواید ضبط کنید یا اجرا داشته باشید، یا در کل هر کار مربوط به موسیقی، اینجا همه چیز برای شما فراهم هست و این در نوع خودش بی نظیره!
چیزی که من را در این چند روز تحت تاثیر قرار داد عشق و علاقه به موسیقی هست که در همه کارکنان شرکت سرنا موج میزند، آنها خیلی سخت تلاش کردند تا تمامی امکانات رو برای من فراهم کنند و من واقعا از آنها تشکر میکنم.

– طرز برخودر آنها با شما چطوره بوده است تا به حال؟

عالی! مردمانی فوق العاده خونگرم و مهمانواز!

– بعد از این دروه نقطه نظرتان درباره نوازندگان ایران چیست؟

خیلی پتانسیل و استعداد دارند که بتوانند با استفاده از آن پیشینه موسیقی در ایران به جاهای خیلی بالاتر برسند، ۳ روز برای اینکه بخواهم نظر کاملی بدهم فرصت زیادی نیست اما خوب چیزی که اینجا دیدم و شنیدم فوق العاده بود!

– بعد از این دوست دارید با نوازندگان ایرانی همکاری کنید؟

بله مطمعنا، خیلی میتونه جالب باشه که بتوانیم با هم همکاری داشته باشیم، و یا حتی  شاهد برگزاری ورکشاپ ها توسط نوازندگان ایرانی در آلمان باشیم.

– سطح موسیقی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

یک مقداری جواب دادن به این سوال سخت هست، چون اگر برای مثال اروپا یا آلمان رو در نظر بگیرید متاسفانه اکثر مردم با موسیقی ایرانی آشنایی ندارند که با وجود این همه استعداد در ایران زیاد جالب نیست و من امیدوارم که این وضعیت در آینده به نفع موسیقی ایران تغییر کند چون واقعا موسیقی فوق العاده ای در اینجا وجود دارد.

– به نظر شما استفاده و بهرگرفتن از المان های موسیقی مقامی و سنتی ایران و تلفیق آن با موسیقی امروز میتواند به این موضوع کمک کند؟!

بله مطمعنا! این خیلی خوب هست که شما اینجا یک تاریخچه و سنتی دارید که میتوانید بهش روجوع کنید و این میتواند باعث جذابیت هر چه بیشتر موسیقی شما بشود و هر چقدر بیشتر باهم دیگر ساز بزنید بیشتر از همه دیگر یاد خواهید گرفت!

– آیا باز هم برای برگزاری مسترکلاس به ایران باز خواهید گشت؟

بله قطعا!

– میدانیم برای استفاده خوب از موسیقی در هر موردی ۳ عامل اصلی وجود دارد:
۱ – محیط از نظر آکوستیکی درست باشد.
۲ – سیستم تکنیکال ایده آل باشد.
۳ – اپراتور سیستم ها (صدابردار ها) حرفه ای باشند.
حال به نظر شما فضای استدیو و سالن تمرین سرنا چطور است؟

خوب من امروز صبح در استدیو سرنا بودم و همه چیز بی نظیر بود به نظر من یک استدیو کامل هست برای هر کاری، در اینجا همه چیز در دسترس قرار داره و خیلی راحت و سریع میشه به اونچه که خواست رسید و این چیزی هست که من بهش خیلی توجه میکنم چون اگر جایی برم که خیلی زمان بخوام صرف ساندچک و چیدمان ساز و میکرفن ها بکنم، خیلی میتونه تاثیر منفی بر روی کاری که میخوام بکنم داشته باشه. و چیزی که من تا به حال دیدم واقعا من رو تحت تاثیر قرار داده.

– سیستم های موجود و امکانات صوتی رو چطور ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب بود! من فکر میکنم با وجود جایی مثل استدیو سرنا همه چیز در سطح استاندارد خوش قرار داره، شما در سالن اجرا قابلیت ضبط یک ارکستر بزرگ را دارید، مثل همون چیزی که در آلمان و اروپا هست.
همیشه فقط راجع به ابزار و وسایل موجود نیست، اگر شما تصویری از کاری که قصد دارید انجام بدید نداشته باشید اونوقت این ابزار به کار شما نخواهد آمد و کار شما رو خیلی سخت و پیچیده خواهد کرد. پس باید بک زمانی رو هم صرف کرد و به موزیسن ها گوش داد تا دید که اونها چه چیزی رو مد نظر دارند، و چه نوع صدایی رو میپسندند. اما خوب یک موضوع کلی در رابطه با موضوعات آکوستیک این هست کهشما با ابزار خودتون آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید در موقعیت های مختلف بهترین صدای ممکن را در اختیار داشته باشید، و این تجربه ای بود که ما امروز صبح در استدیو سرنا داشتیم، خیلی سریع و راحت به نتیجه دلخواه خودمان رسیدیم.

– همکاران صدابردار چطور بودند؟

در سطح خیلی خوبی قرار داشتند، و من وقتی که برای اولین بار به صدای کانگو ها و شیکر ها گوش دادم متوجه شدم که همه چیز در وضعیت خوبی قرار دارد، و آنها به خوبی با نحوه میکرفن گذاری آشنایی داشتند، و در کل همه چیز در سطح کاملا خوب و استانداردی قرار داشتند.

– خوب من فکر میکنم که این سوالات از آنجا نشآت میگرد که ما همواره فکر میکنیم که با حد استاندارد نسبت به استدیو ها آلمانی و اروپایی  فاصله داریم، و همواره در مقایسه خودمان با آنها هستیم، پس از دیدگاه شما این مورد کاملا بی اساس هست .

شما کاملا در شرایط عالی و ایده آل هستید و تنها کاری که نیاز دارید تمرین و ممارست هست تا در این مسیر رو به جلو قرار بگرید، خوب بعضی مواقع این قدم های رو به جلو کوتاهند و بعضی وقتی بلند پس اعتماد به نفس داشته باشید راجع به کاری که انجام میدهید و همه چیز را امتحان کنید و هیچوقت از اینکه چیز جدیدی را امتحان کنید ترس نداشته باشید، و این را به خاطر داشته باشید که شما همیشه باید یک تعادلی میان اعتماد به نفس و نفس نقدانه خودتان برقرار کنید، برای مثال اگر ضبط میکنید به آن گوش دهید و نقاط ضعف خود رو پیدا کرده و بر روی انها کار کنید، و همآنطور که به شاگردان خودم در اینجا گفتم، همیشه راه های زیادی برای انجام کار ها وجود دارد پس خودتان را محدود به یک راه و شیوه نکنید و سعی کنید تا آنجا که برایتان امکان دارد همه چیز را امتحان کنید.

 

با تشکر از سینا نجفلو و خانم حیرتی

مصاحبه اختصاصی  با استاد اشتفان ماس

 

مصاحبه اختصاصی  با استاد اشتفان ماس

 

مصاحبه اختصاصی  با استاد اشتفان ماس

 

مصاحبه اختصاصی  با استاد اشتفان ماس

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *