آموزش, مقالات

مصاحبه اختصاصی سایت ایرانین درامر با آنیکا نیلز (بخش دوم)

“فقط سعی میکنم کاری رو که دوست دارم انجام بدم”

– پیشنهادت برای گرم کردن دست (WARM-UP) چیه؟ خودت چطور انجامش میدی؟

قبل از شروع کنسرت، با یک پد روی رودیمنت ها کار میکنم. همچنین برام مهمه که حرکات نرمشی و کششی برای دست و پاها و عضلاتم رو انجام بدم.

– امیدوارم از حرفم ناراحت نشی… ولی خب میدونی، تو الآن یه جورایی تو یوتیوب یه سوپراستار به حساب میای. چطور بازدید کننده های ویدیوهات رو بالا بردی؟
از قبل برنامه‌ای براش داشتی؟ پیشنهادت برای نوازنده‌هایی که می‌خوان از راه منتشر کردن ویدیوهاشون رو یوتیوب موفق بشن چیه؟ آیا این روند رو به عنوان یک روش درست میبینی؟!

همه چیز از  ایده ی یک ویدیو یتبلیغاتی برای پیدا کردن کار شروع شد. بعضی ها ازم ویدیو میخواستن تا با نوازندگی من آشنا بشن و کار رو بهم بدن، و منم اون موقع هیچ چیزی از خودم نداشتم. برای همین یه ویدیویی ضبط کردم. اون موقع ها یک آهنگی داشتم که اختصاصا برای امتحانم ساخته بودم و خیلی دوست داشتم که ضبطش کنم چون خودم ساخته بودمش و کاور نبود. آهنگسازی یکی از کار هایی بوده که همیشه در کنار درام نواختنم انجام ‌میدادم. یه کم زمان ُبرد تا تو یوتیوب منتشرش کنم. ما ضبطش کردیم، ولی من 6 ماه بعدش تو یوتیوب گذاشتمش. به این دلیل که من خیلی وسواسی هستم و نمی‌تونستم تصمیم بگیرم که منتشرش کنم یا نه! و با لأخره یک روز این کارو انجام دادم. یک آهنگی بود به اسم WILD BOY. روزها و هفته‌های بعدش، صندوق پستیم منفجر شد از انبوه ایمی ‌لهایی که از سرتاسر دنیا برام اومده بود! به علاوه خیلی از مجلات آنلاین و سایت‌های مربوط به درامز، اون ویدیو رو منتشر کرده بودن. اینطوری شد که عین ویروس پخش شد. در واقع من خودم کاری برای بالا بردن بازدید کننده هام نکردم . بعد از اون ویدیو، من سومین امتحانم رو توی آکادمی پشت سر گذاشته بودم که دو تا آهنگ دیگه براش نوشته بودم. با خودم فکر کردم خب شاید مردم از اینها هم خوششون بیاد.برای همین اونا رو هم ضبط کردم؛دو تا آهنگ به نام‌های ALTER EGO و QUEENZ. همه چیز خیلی عادی و “طبیعی” پیش رفت و هیچ برنامه ای پشت سرش نبود. الان میبینم که این شیوه، روش به اشتراک گذاشتن و منتشر کردن موسیقی من بین مردمه. منظورم اینه که این نوع ویدیوها، صرفاً در مورد درامز نیست و برای من خیلی فراتر و با اهمیت‌تره. من دوست ندارم کار کاور انجام بدم؛ فقط میخوام موسیقی خودم رو اجرا کنم یا با یک گروه بنوازم. به علاوه می خوام این کار رو با کیفیت بالایی انجام بدم؛ که در واقع کیفیت صدای خوب، کارهای نرم افزاری و مجازی و با لاترین سطح کیفی عناصر مشخص توی اونکار محسوب میشه.اینکار خیلی بیشتر از فیلم‌برداری از یک کار کاور توی اتاق تمرین زمان میبره. نوشتن و تهیه‌ی آهنگ و تنظیم بخش درامز که به بهترین شکل روی قطعه بشینه، چیزی نیست که تو یک روز انجام بشه. به اضافه‌ اینکه به عنوان یک پروژ ‌ه تکی (SOLO PROJECT) باید به اندازه کافی قابل درک و جذاب باشه. ساختن آهنگی با این ویژگی ها،زمان می بره. برای همینه که من نمی‌ تونم هفته‌ ای یک ویدیو منتشرکنم. ولی خوشبختانه من طرفدارها و حامیان و هوادارن واقعاً شگفت انگیزی دارم که این مسأله رو درک میکنن. این قضیه برای من خیلی زیاد مهمه و من واقعاً عاشقشون هستم که انقدر درک و فهم با لایی دارن! من قطعاً [یوتیوب] رو به عنوان بخشی از تجارت موسیقی می دونم. ولی خودم دوست دارم که اجرای زنده داشته باشم و فقط به درام زدن تو یوتیوب نچسبم. همچنین خیلی علاقه دارم که مردم کشورهای مختلفی رو ببینم که منو حمایت میکنن و از درامز نواختن و موسیقیم لذت میبرن. میخوام براشون اجرای زنده داشته باشم. با لأخره یه راه خوبی برای پیش بردن جفتش پیدا میکنم؛هم درامز زدن تو یوتیوب و هم اجرا های زنده.

– ایده ای برای ساختن یک وبسایت آموزش آنلاین تو ذهنت داری؟

نه به طور خاص برای آموزش آنلاین درامز. ولی چند هفته پیش آموزش از طریق اسکایپ رو شروع کردم. راه خیلی خوبیه که با همه‌ی دوستام آشنا بشم. اگر کسی از شما تو ایران دوست داره که با هم درسهای آموزشی کار کنیم، فقط کافیه از طریق سایتم، یه ایمیل بهم بزنه!
WWW.ANIKANILLES.COM

-بین زندگی شخصیت و درام نواختنت چه‌جوری تعادل برقرار می‌کنی؟

به محض اینکه خودم فهمیدم، بهتون میگم! در حال حاضر، فقط دارم کار میکنم. قطعاً این چیز خوبی نیست؛ هرکسی نیاز به استراحت داره. ولی خب الآن، وقت کاره. همه‌ ی دوستای من موزیسین هستن. این اتفاق خوبیه. ما همیشه یه وقتی پیدا میکنیم که بتونیم هم دیگه رو ببینیم، روز یا شب (یا هر وقت). بعضی وقتا واقعاً سخته که راجع به کار با هم حرف نزنیم! (خنده) بعضی وقتا برای دوستام آشپزی ‌میکنم…این اوقات،زمان استراحت  وتفریح منه.

-ممکنه سؤالم عجیب به نظر بیاد، ولی سریعترین راه برای بازیابی قابلیتها و توانایی‌ها بعد از مثلا یک ماه تمرین نکردن چیه؟

می‌‌دونی، بعضی وقتا برامون پیش میاد که یه مدت نمی تونیم تمرین کنیم. خودم شخصاً دنبال معجزه نمی گردم که بتونه اون مهارتها رو بهم برگردونه و مطمئنم که تنها راهش، سخت تمرین کردنه! اگر جواب این سؤال رو می دونستم، تمرین کردن رو میذاشتم کنار! فکر میکنم بدون تمرین منظم، خیلی سخت میتونی توانایی هات رو ارتقا بدی. من خودم به سطحی که دلم میخواسته نرسیدم. نمی‌ دونم اصًلا به اونجا می رسم یا اینکه این افکار بالأخره تو یه نقطه تموم میشن.

– در حال حاضر به چه موسیق ای گوش میدی؟

از TOTO خیلی گوش کردم، MICHEAL JACKSON، DAVE MATHEWS BAND، VAN MORRIS ولی همینطور DREAM THEATER یا JOHN SCOFIELD. یه مخلوطی از همه‌ی سبک‌های مختلف!

-چه کسانی الگوهات بودن/هستن و بیشترین تأثیر رو روی درام نواختنت داشتن؟ تو زندگی شخصیت چه کسی بیشترین تأثیر رو داشته؟

بی شک، خانواده‌ام بیشترین تأثیر رو تو زندگی شخصیم داشتن. اونا از تمام کارهایی که تو زندگی شخصیم انجام دادم، حمایت کردن و باید بگم که هنوزم اینکار رو ادامه میدن. همینطور به عنوان یک نوازند‌ه ی زن همیشه حمایتم میکنن؛ از همون موقع ای که تو مدرسه تنها دختری بودم که اینساز رو میزد! اونا بهم یاد داد‌ن که تصمیماتم رو خودم بگیرم. این چیزیه که همواره و هرروزه تو زندگی همراهمه.
JEFF PORCARO قطعاً بیشترین تأثیر رو توی نوازندگیم داشته. حسش، تایمینگش و احساسات موسیقیاییش خیلی رو من تأثیر گذار بوده. CHRIS COLEMAN یکی دیگه از محبوب‌ترین نوازند ‌هها برای منه. حسش واقعاً باور نکردنیه. شیو‌ه ی نواختنش، تایمینگش و نحو‌ه ی بیانش به شدت روی من تأثیر میذاره و بهم انرژی و اید‌ه های جدید برای کارهای خودم میده.

– به نظر خودت، چه چیزی تو زندگی تو را به اینجا رسونده که امروز هستی؟

سؤال خوبیه. فکر  ‌میکنم این آدمی که امروز هستم، به خاطر خانواده و تجربیاتم در مدیریت کارهام بوده. تو این مدت زندگیم در مورد آدم‌ها خیلی چیزها فهمیدم؛ چیزهایی که برام مهمه و چیزهایی که مهم نیست. ایدئولوژیم خیلی ساده‌ست! فقط سعی می کنم کاری رو که دوست دارم انجام بدم. خیلی مهمه که خودتون رو باور داشته باشین.

– به عنوان یک موزیسین موفق، آخرین حرف و پیشنهادت برای شاگردات چیه و چرا؟

 از بقیه تقلید و کپی برداری نکنید، فقط ازشون الهام بگیرید. سعی کنید راه و روش خودتون رو تو درام نواختن داشته باشید. چیزهایی که براتون جالبه رو پیدا کنید و روشون تمرین کنید. به نظر من این مهم ترین قدم هست.VIDEO PLAYER

پایان

نویسنده : سینا نجفلو
ترجمه : دارا تیموریفر
نوازندگان درامز ایران

تگ‌ها: Iranian Drummer iranian drummer Claus Hessler Sina Najaflou Anika Nilles Interview

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *