اخبار

گزارش مسترکلاس های چهارگانه استاد اشتفان ماس در تهران

گزارشی از مسترکلاس های چهارگانه استاد اشتفان ماس در تهران – شهریورماه 1393

گزارش مسترکلاس های چهارگانه استاد اشتفان ماس در تهران

 

نوازندگان درامز  با دعوت از استاد و نوازنده بین المللی Stephan Maass از آلمان برنامه های آموزشی تخصصی خود را در سال جاری پی گرفت.

این برنامه که به حمایت شرکت سرنا و با پشتیبانی کمپانی Meinl برگزار گردید ، دومین برنامه آموزشی برای همکارانمان در قسمت Percussion بود که برگزار میشد. نوازندگان پرکاشن از اقصی نقاط ایران در این مسترکلاس شرکت کردند که این استقبال از راه دور موجب تعجب و همچنین خوشحالی استاد ماس بود. هنرجویانی که از بندرعباس، کرمان، اصفهان، مازندران،قوچان، قزوین و…. به این کلاسها آمده بودند.

از آنجایی که استاد ماس(آرتیست ماینل) در نوازندگی پرکاشن در نوع خود منحصربفرد هستند و پروژه های پاپ و الکترونیک بسیار در کارنامه خود دارند ، تاپیک ها طوری انتخاب شده بودند که بحث اصلی کلاسهای چهارگانه حول محور ” بافت پرکاشن در موسیقی روز” میچرخید.

روزاول با موضوع ” پرکاشن در موسیقی پاپ ” آغاز شد وبه نکات بسیار اصولی در بافت ریتمیک اشاره داشت.این کلاس با نوازندگی Play Back بر روی قطعه ای از کارهای خود ایشان شروع شد و نفس شرکت کنندگان را در سینه حبس کرد.از نقاط قابل توجه در اجراهای استاد عدم وجود “Click Track” در هنگام نوازندگی ایشان بودکه سختی اینکار بر هر نوازنده ای عیان است . یکی از مهمترین مواردی که استاد ماس به آن تاکید داشتند و موضوع بحث در مسترکلاس دوم بود ” درک تایم و جمله بندی” بود. استاد با فراخواندن شرکت کنندگان بر روی استیج به این مهم پرداختند و بصورت عملی نوازندگان را جهت درک بهتر تایم (Timefeel) حساس کردند. شرکت کنندگانی که به روی صحنه فراخوانده میشدند از ست خود استاد ، یک ست جهت همنوازی هنرجویان ، شیکر و تمبورین و همچنین یک ست درامز بهرمند بودند که بتوانند بصورت همزمان بافت ریتمیک مورد نظر استاد را تولید کرده و دقت در تایمینگ خود را بالا ببرند. همچنین ابتدا با نواختن جمله هایی ساده کار عملی آغاز میشد و بتدریج با راهنمایی های استاد تنوع در جمله بندی ها ایجاد می گردید.

روز دوم مسترکلاس ها به دو موضوع ” نوازندگی با پلی بک ” و “پرکاشن از نگاه تولید کننده ” اختصاص داشت. این دو موضوع که بسیار در هم ادغام بودند باعث شدند که مدت کلاس به درازا کشیده و بحث عملی ونظری فراوانی اتفاق بیوفتد. استاد با پلی بک کردن قطعه ای از ساخته های خودشان شرکت کنندگان را به همنوازی دعوت کرده و در مورد زوایای دید مختلف در مورد بافت ریتمیک سخن گفتند و تجربیات غنی خود را با شرکت کنندگان به اشتراک گذاشتند.

وجود تعدادی از بچه های به همنوازی درامز کمک شایانی کرد و استعدادهای نهان در نوازندگان پرکاشن ایرانی باعث خوشحالی استاد شد.

از نکات قابل ذکرهمنوازی استاد همایون نصیری (آرتیست ماینل) با اشتفان ماس بود که تجربه بی نظیری رقم زد. همچنین مهمان نوازی از نوع ایرانی ، سوغاتی های اهدایی از طرف سرنا برای پروداکشن های بعدی اشتفان ماس ( یکدستگاه سنتور و تنبک) و زرشک پولو ،غذای موردعلاقه پیتر وولپل، مدرس بندکمپ که به مذاق آقای ماس هم خوش آمده بود ،باعث تجربه بی نظیری از ایران شد.

تیم عکاسی و فیلم برداری سرنا از این ایونت فیلم برداری کرده که به محض آماده شدن عکسها و فیلم از همین طریق در دسترس شما قرار خواهد گرفت.همچنین سایت موسیقی پارس (خانم حیرتی) که همیشه برنامه های را بطور اختصاصی پوشش میدهند ، همراه پا به پای ما در این برنامه نیز بوده اند.

نوازندگان درامز با برگزاری برنامه های آموزشی تخصصی سعی در ارتقاء سطح نوازندگی در میان نوازندگان جوان و مستعد ایرانی دارد.امید است با حمایت هنرجویان و هنرمندان عزیز و همچنین پشتیبانی شرکت سرنا و کمپانی ماینل بزودی شاهد حضور آرتیستهای سرشناس بین اللملی در ایران باشیم.

علیرضا طباطبایی

شهریور 1393

 

عکس از خانم سارا گران نظر

 

گزارش مسترکلاس های چهارگانه استاد اشتفان ماس در تهران

گزارش مسترکلاس های چهارگانه استاد اشتفان ماس در تهران

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *